De aanvullende functies van on- en offline
Monitor 2019 – Boekverkopers
Mensen kopen boeken in fysieke winkels – boekhandels, warenhuizen, supermarkten, media- of cadeauwinkels – en in webwinkels. Wij noemen ze even allemaal boekverkopers. Een eenduidige definitie bestaat vooralsnog niet in de branche. In 2019 waren erin ieder geval meer dan 950 verkooppunten die een assortiment aankochten van minstens 500 unieke titels. De verschillen tussen webwinkels en fysieke winkels duiden we met het principe van de longtail en de rol om nieuwe titels bekend te maken bij het publiek.
Sinds 2018 werkt KVB Boekwerk samen met prof. dr. Jaap Boter van de bijzondere leerstoel Boekhandel (UvA) bij de data analyses voor deze monitor. Deze samenwerking is mede mogelijk gemaakt door KVB, KBb en CB en borgt en bevestigt de onafhankelijkheid van KVB Boekwerk. Door deze samenwerking beschikken we over scherpere analyse en betere inzichten.
Monitor 2019 – Boekverkopers
Monitor 2019 – Boekverkopers
Monitor 2019 – Boekverkopers
Monitor 2018 – Boekverkopers
Monitor 2018 – Boekverkopers
Monitor 2018 – Boekverkopers
Piek verkoop begint vier weken eerder
Omzet 15% hoger dan gemiddeld
Uitschieters bepalen vaak het beeld
‘De markt verandert: doe er je voordeel mee’
Boekverkopers meest positief
Meerjarige trends en analyses