Boekverkopersmonitor 2022

21-12-2023

Voor de editie 2022 is de KVB Boekwerk Boekverkopersmonitor vernieuwd en uitgebreid. Tijdens de coronacrisis in 2020 en 2021 liepen de distributiestromen van en naar boekwinkels geheel anders, wat leidde tot een vertekend beeld; daarom was het publiceren van een monitor niet mogelijk. Deze tijd hebben wij besteed om de monitor te vernieuwen en uit te breiden, met voor het eerst inzicht in vier verschillende kanalen voor boekverkoop: boekhandels, ketenwinkels, internetwinkels en overige verkooppunten. Lees hier meer over dit vernieuwingsproces. Daarnaast hebben we functies toegekend aan de boekverkoop voor de beschikbaarheid van bijvoorbeeld klassiekers, nieuwe titels, populaire titels of juist unieke titels. Daarmee kunnen we beter duiden wat de rol van de boekverkopers is voor het aanbod en bereik in Nederland.

Met deze nieuwe monitor bewerkstelligen we een belangrijke kwalitatieve aanvulling ten opzichte van de eerdere tellingen en verdeling naar het fysieke en het e-commercekanaal. Uit het onderzoek komt naar voren dat de boekhandel het beste scoort als het gaat om het aantal klassiekers en nieuwe titels in het assortiment, terwijl ketens relatief de meest populaire titels bestellen. Lees alle belangrijkste conclusies in dit artikel.

Dashboard boekverkopersmonitor

De belangrijkste resultaten opgesomd

  • Het merendeel van de afleverpunten bestaat uit boekhandels en ketens. Wel dalen deze aantallen. In 2022 leverde CB aan 468 boekhandels t.o.v. 532 in 2018. Het lagere aantal fysieke boekverkopers komt door een daling van verkooppunten en consolidatie waarbij losse boekverkopers worden opgenomen in een keten met één aansluiting.
  • 42% van het afzetvolume van CB loopt via internetwinkels. 58% wordt geleverd aan fysieke boekverkopers. In 2020 is het effect van corona zichtbaar: toen leverde CB meer aan internetwinkels en minder aan de fysieke boekhandels en winkelketens.
  • Internetwinkels hebben het grootste aantal unieke titels in het assortiment, ruim 67.000. Dit is conform het longtail businessmodel. Boekhandels voeren ruim 55.000 titels.
  • Boekhandels hebben relatief veel klassiekers (oud-LC) in het assortiment en presenteren veel nieuwe titels. Overige boekverkopers zijn onderscheidend in het assortiment nieuwe titels vanwege hun nichefunctie.
  • Ketenwinkels voeren het meest populaire assortiment. De kanalen kopen in 2022 relatief minder goed lopende titels in.
  • Internetwinkels hebben gemiddeld genomen het assortiment met meest unieke titels, wat past bij het longtail businessmodel. Boekhandels hebben een meer uniek assortiment dan ketenwinkels.

Ook interessant voor u

Deze website maakt gebruik van cookies. We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken. Onze cookies

Cookie instellingen

Via de cookie instellingen kunt u uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.

NoodzakelijkNoodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

StatistiekenStatistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

VoorkeurenVoorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.

MarketingMarketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.

Niet-geclassificeerdNiet-geclassificeerde cookies zijn cookies die we nog aan het classificeren zijn, samen met de aanbieders van afzonderlijke cookies.