Boekverkopersmonitor 2024

10-04-2025

KVB Boekwerk presenteert de Boekverkopersmonitor, waarmee we inzicht geven in vier verschillende kanalen voor boekverkoop: boekhandels, ketenwinkels, internetwinkels en overige verkooppunten. Daarnaast hebben we functies toegekend aan de boekverkoop voor de beschikbaarheid van bijvoorbeeld klassiekers, nieuwe titels, populaire titels of juist unieke titels. Daarmee kunnen we beter duiden wat de rol van de boekverkopers is voor het aanbod en bereik in Nederland. Ook laten we met een kaart zien hoe de bij CB aangesloten boekverkooppunten verdeeld zijn over het land.

Met deze nieuwe monitor bewerkstelligen we een belangrijke kwalitatieve aanvulling ten opzichte van de eerdere tellingen en verdeling naar het fysieke en het e-commercekanaal. Uit het onderzoek komt naar voren dat de zelfstandige boekhandel zich onderscheidt met een combinatie van een populair en uniek assortiment. Ketens kochten in 2024 de populairste titels in, een gevolg van het feit dat veel nieuwe ketens met een erg populair assortiment – grotendeels gemakswinkels – zich vorig jaar bij CB aansloten. Lees alle belangrijkste conclusies in dit artikel.

Dashboard boekverkopersmonitor

De belangrijkste resultaten opgesomd

  • Het merendeel van de afleverpunten bestaat uit boekhandels en ketens. Het totaal aantal CB-aansluitingen is licht gestegen. Dit komt door een stijgend aantal ketenwinkels die zich bij CB hebben aangesloten.
  • Het aantal bij CB aangesloten boekhandels is gedaald. Deze daling lijkt grotendeels voort te komen uit overnames en consolidaties.
  • Net als vorig jaar loopt 40% van het afzetvolume via webwinkels en wordt 60% geleverd aan fysieke boekverkopers. De verdeling van het afzetvolume is daarmee sinds het einde van de coronaperiode stabiel.
  • Webwinkels hebben het grootste aantal unieke titels laten leveren door CB, ruim 67.000, gevolgd door boekhandels met ruim 56.000 titels. Dit beeld is onveranderd sinds 2023.
  • Ketens en boekhandels zien de grootste stijging in unieke titels: zij hebben respectievelijk 8% en 6% meer unieke titels in het aanbod vergeleken met 2020.
  • Boekhandels hebben relatief veel literair-culturele titels in het aanbod: 62%. Overige boekverkopers, winkels die geen boekhandel zijn maar wel boeken verkopen, kopen relatief veel nieuwe titels in.
  • Ketenwinkels hebben in 2024 het populairste assortiment. Zij kopen in 2024 gemiddeld veel populairdere titels in dan in eerdere jaren. Boekhandels en webwinkels zijn stabiel.
  • De uniciteit van het aanbod beweegt een andere kant op dan de populariteit: ketens hebben in 2024 een minder uniek assortiment dan in eerdere jaren. Boekhandels en webwinkels zijn ook hier stabiel.
  • In iedere regio is minstens één boekhandel en één ketenwinkel aangesloten bij CB. Gemiddeld heeft een regio 34 aansluitingen: 11 boekhandels, 15 ketens en 8 overig.
Bron tegelfoto: KBb

Ook interessant voor u

Deze website maakt gebruik van cookies. We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken. Onze cookies

Cookie instellingen

Via de cookie instellingen kunt u uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.

NoodzakelijkNoodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

StatistiekenStatistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

VoorkeurenVoorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.

MarketingMarketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.

Niet-geclassificeerdNiet-geclassificeerde cookies zijn cookies die we nog aan het classificeren zijn, samen met de aanbieders van afzonderlijke cookies.