Zomervakantie
Piek zomervakantie begint voor de markt vier weken eerder
De zomermaanden zorgen elk jaar voor een piek in de verkoop. Door de jaren heen zijn de verschillen in de piek niet groot. Boekwerk kijkt daarom naar het jaar 2016. Vanaf vier weken voor de start van de zomervakantie kopen de consumenten hun boeken. Deze vier weken laten een bovengemiddelde omzet zien ten opzichte van het jaargemiddelde per week, exclusief de cadeauperiode. Vervolgens kopen consumenten nog drie weken daarna bovengemiddeld boeken.
In de totaal zeven weken besteden consumenten 17% meer aan boeken. Vanaf week 24 startte de bovengemiddelde verkoop gelijk met een omzet van 32% boven het gemiddelde, wat mede veroorzaakt wordt door de Vaderdag die ook in die week valt. Overigens lag de omzet in de weken daarvoor (week 21 tot en met 23) op het gemiddelde.
In 2016 begon de zomervakantie voor de regio midden in week 28 en duurde tot en met week 33. Regio’s noord en zuid volgden ieder een week later. De totale periode loopt landelijk van week 28 tot en met week 35. Het CBS hanteert een vakantiepiek door de jaren van week 28 tot en met 33.
Ook uit consumentenonderzoek (juli 2016) blijkt dat de zomervakantie een goede aanleiding is voor de koop van boeken. Voor 44% van de boekkopers is de vakantie een goed moment om meer geld te besteden aan boeken. Zelfs meer dan voor kerst (22%) en sinterklaas (21%) afzonderlijk. Wat mensen meenemen op vakantie zijn nog steeds vooral papieren boeken, gemiddeld 5,6 per vakantielezer. Reisgidsen doen het vanzelfsprekend goed. Vier op de tien kopers, koopt bovendien de vakantieboeken het liefst in de fysieke winkel. Dat is waar voor veel consumenten het vakantiegevoel begint.
De populariteit van reisgidsen en fictie blijkt ook uit onderstaande grafiek. Daarin zijn de gemiddelde weekomzetten buiten de vakantie, en exclusief de cadeauperiode vergeleken met de weekomzet in de vakantieperiode.