Verkoopkanalen in 2020

21-01-2021 / update: 17-03-2021

De verschuiving van verkoop via de fysieke winkel naar verkoop via e-commerce is de grootste verandering die de boekensector heeft meegemaakt in 2020. Hoewel het e-commercekanaal al jaren groeiende was, heeft de coronacrisis deze groei flink versterkt.

KVB Boekwerk presenteert dit jaar een vernieuwde versie van de jaarlijkse marktmonitor. Met drie dashboards besteden wij aandacht aan de verkoopcijfers, de verkoopkanalen en de toptitels. Hieronder vindt u het dashboard over de verkoopkanalen. Het dashboard bevat zeven pagina’s, met daarin aandacht voor omzet, afzet, de verschillende talen en genres en meer. Hierbij worden online verkopen van fysieke boekwinkels tot het e-commercekanaal gerekend. Onder het dashboard staan de belangrijkste resultaten opgesomd.

Bij het verschijnen van deze monitor waren nog niet alle marktcijfers met betrekking tot e-bookverkoop bekend en waren de cijfers over genres dus exclusief e-books. Op 17 maart 2021 is deze monitor geüpdatet met de cijfers over e-books. Enkele cijfers zijn met ingang van 17 maart 2021 dus anders dan daarvoor.

Kijk onder het dashboard of klik hier voor een opsomming van de belangrijkste resultaten uit het onderzoek.

Dashboard verkoopkanalen

De belangrijkste resultaten opgesomd

  • Het aantal verkochte boeken via e-commerce is met een kwart gestegen. Het aantal verkochte boeken via fysieke winkels is gedaald met 9%.
  • Het afzetaandeel van e-commerce is gestegen naar 45% in 2020. Qua omzetaandeel overstijgt e-commerce met 53% voor het eerst de fysieke boekwinkels.
  • Ook voor de Nederlandstalige en vooral bij de anderstalige markt geldt dat de verkoop via e-commerce is gestegen en de verkoop via de fysieke winkels is gedaald.
  • Maar liefst driekwart van de anderstalige boeken is in 2020 via het e-commercekanaal verkocht. Nog steeds zijn 6 op de 10 Nederlandstalige papieren boeken via fysieke winkels verkocht.
  • De afzet van kinderboeken en fictieboeken via e-commerce is in 2020 gestegen met respectievelijk 45% en 24%. De afzet van non-fictieboeken via fysieke boekwinkels is van alle genres relatief het sterkst gedaald met 29%.
  •  
  • Bijna 7 op de 10 non-fictie informatieve boeken worden via e-commerce verkocht. Tweederde van de kinderboeken wordt via fysieke winkels verkocht.
  • In het literair-cultureel segment zijn fysieke boekwinkels nog steeds dominant. Het afzetaandeel van winkels in het literair-cultureel segment is wel gedaald van 75% in 2017 naar 61% in 2020.
  • In het e-commercekanaal zijn er meer unieke titels in de genres kinderboeken en fictie verkocht (10% respectievelijk 6%). In fysieke winkels zijn er 5% minder unieke non-fictietitels verkocht.
  • Voor fysieke winkels en het e-commercekanaal geldt: het gemiddelde bedrag dat men uitgeeft aan een boek is gestegen. Alleen in het e-commercekanaal gaven consumenten per gekocht boek in het genre non-fictie informatief een 2% minder hoog bedrag uit.

Ook interessant voor u

Deze website maakt gebruik van cookies. We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken. Onze cookies

Cookie instellingen

Via de cookie instellingen kunt u uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.

NoodzakelijkNoodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

StatistiekenStatistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

VoorkeurenVoorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.

MarketingMarketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.

Niet-geclassificeerdNiet-geclassificeerde cookies zijn cookies die we nog aan het classificeren zijn, samen met de aanbieders van afzonderlijke cookies.