Verkoopkanalen in 2020

21-01-2021

De verschuiving van verkoop via de fysieke winkel naar verkoop via e-commerce is de grootste verandering die de boekensector heeft meegemaakt in 2020. Hoewel het e-commercekanaal al jaren groeiende was, heeft de coronacrisis deze groei flink versterkt.

KVB Boekwerk presenteert dit jaar een vernieuwde versie van de jaarlijkse marktmonitor. Met drie dashboards besteden wij aandacht aan de verkoopcijfers, de verkoopkanalen en de toptitels. Hieronder vindt u het dashboard over de verkoopkanalen. Het dashboard bevat zeven pagina’s, met daarin aandacht voor omzet, afzet, de verschillende talen en genres en meer. Hierbij worden online verkopen van fysieke boekwinkels tot het e-commercekanaal gerekend. Onder het dashboard staan de belangrijkste resultaten opgesomd.

Momenteel zijn de cijfers over e-books alleen beschikbaar bij de totale boekenmarkt. De cijfers over genres zijn dus nog exclusief e-books. Deze zullen later worden geüpdatet.

Dashboard verkoopkanalen

De belangrijkste resultaten opgesomd

  • Het aantal verkochte boeken via e-commerce is met een kwart gestegen. Het aantal verkochte boeken via fysieke winkels is gedaald met 9%.
  • Het afzetaandeel van e-commerce is gestegen naar 44% in 2020. Qua omzetaandeel overstijgt e-commerce met 52% voor het eerst de fysieke boekwinkels.
  • Ook voor de Nederlandstalige en vooral bij de anderstalige markt geldt dat de verkoop via e-commerce is gestegen en de verkoop via de fysieke winkels is gedaald.
  • Maar liefst driekwart van de anderstalige boeken is in 2020 via het e-commercekanaal verkocht. Nog steeds zijn 6 op de 10 Nederlandstalige papieren boeken via fysieke winkels verkocht.
  • De afzet van kinderboeken en fictieboeken via e-commerce is in 2020 gestegen met respectievelijk 43% en 36%. De afzet van non-fictieboeken via fysieke boekwinkels is van alle genres relatief het sterkst gedaald met 29%.
  •  
  • Bijna 7 op de 10 non-fictie informatieve boeken worden via e-commerce verkocht. Tweederde van de fictie en kinderboeken wordt via fysieke winkels verkocht.
  • In het literair-cultureel segment zijn fysieke boekwinkels nog steeds dominant. Het afzetaandeel van winkels in het literair-cultureel segment is wel gedaald van 82% in 2017 naar 69% in 2020.
  • In het e-commercekanaal zijn er meer unieke titels in de genres kinderboeken en fictie verkocht (10% respectievelijk 6%). In fysieke winkels zijn er 5% minder unieke non-fictietitels verkocht.
  • Voor fysieke winkels en het e-commercekanaal geldt: het gemiddelde bedrag dat men uitgeeft aan een boek is gestegen. Alleen in het e-commercekanaal gaven consumenten per gekocht boek in het genre non-fictie informatief een 2% minder hoog bedrag uit.

Ook interessant voor u