Belang van toptitels in 2020

21-01-2021

Het aantal verschillende unieke titels dat wordt verkocht stijgt door de jaren heen. De diversiteit stijgt, maar van een groot deel van deze unieke titels wordt maar weinig verkocht. Een klein aantal zeer populaire titels zorgt voor een groot deel van de verkopen in de boekenmarkt: de toptitels. Het belang van toptitels voor de omzet stijgt door de jaren, zeker voor fictie en het literair-culturele segment.

KVB Boekwerk presenteert dit jaar een vernieuwde versie van de jaarlijkse marktmonitor. Met drie dashboards besteden wij aandacht aan de algemene verkoopcijfers, de ontwikkelingen binnen de verkoopkanalen en het belang van de toptitels. Hieronder vindt u het dashboard over het belang van toptitels. Het dashboard bevat drie pagina’s met interactieve grafieken. Deze grafieken bevatten cijfers over onder andere de jaaromzet en -afzet, aandelen van de verschillende genres, verkoopkanalen, e-books en de ontwikkelingen door de jaren heen. 

Kijk onder het dashboard of klik hier voor een opsomming van de belangrijkste resultaten uit het onderzoek.

Dashboard belang van toptitels

De belangrijkste resultaten opgesomd

  • In 2020 is het omzetaandeel van de top 100 titels voor non-fictie vrije tijd toegenomen van 24% naar 30%.
  • De top 250 is steeds belangrijker geworden voor het genre fictie. Inmiddels wordt hiermee 50% van de omzet binnen het genre fictie behaald.
  • Het belang van toptitels is aan het toenemen: er zijn steeds minder toptitels nodig om de helft van de omzet te behalen. De toename is het hoogst voor het genre fictie.
  • In 2020 is het omzetaandeel van de top 250 titels voor fysieke boekwinkels met 1% toegenomen. Sinds 2017 is deze toename 8%.
  • Voor e-commerce is het omzetaandeel van de top 250 titels in 2020 met 1% toegenomen. Sinds 2017 is deze toename 5%.
  • In 2020 is het afzetaandeel van de top 1% titels gestegen van 41% naar 43%.
  • Toptitels hebben een groter afzetaandeel bij fysieke winkels dan bij e-commerce. Maar: door de jaren heen is het belang van de toptitels bij e-commerce sterker toegenomen dan bij fysieke winkels.

Ook interessant voor u

Deze website maakt gebruik van cookies. We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken. Onze cookies

Cookie instellingen

Via de cookie instellingen kunt u uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.

NoodzakelijkNoodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

StatistiekenStatistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

VoorkeurenVoorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.

MarketingMarketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.

Niet-geclassificeerdNiet-geclassificeerde cookies zijn cookies die we nog aan het classificeren zijn, samen met de aanbieders van afzonderlijke cookies.