Een jaar van winnaars en verliezers

21-01-2021

2020 was natuurlijk het jaar van corona. De impact op het boekenvak was groot. Fysieke boekwinkels moesten een aantal weken hun deuren volledig sluiten. De verkoop via boekwinkels stortte in. In de overige weken mochten de boekwinkels dan wel open zijn, maar waren er beperkingen aan het aantal bezoekers dat tegelijk in de winkel aanwezig mocht zijn. Dat ging ten koste van de impulsaankopen van consumenten. Maar er waren ook lichtpuntjes. De markt steeg in afzet met 4% doordat consumenten meer zijn gaan lezen. Dat was goed voor de uitgevers en de webwinkels. Daarnaast blijkt dat een belangrijk deel van de consumenten loyaal blijft aan de lokale boekhandel.

Twee keer verlies op rij

Met een afzetdaling van 9% lijkt het verlies voor fysieke winkels op het eerste gezicht binnen de perken gebleven. Tenminste, als je het resultaat vergelijkt met 2019. Maar dit was een jaar waarin de fysieke boekwinkels ook al een afzetdaling van 8% zagen.  opgeteld is het geen goed nieuws: in twee jaar tijd daalde de verkoop van boeken in fysieke boekwinkels met 16%. Daarbij zullen er boekwinkels zijn die met grotere verliezen te maken hebben. Denk aan de kleine zelfstandige boekwinkels die het moeten hebben van passanten en impulsaankopen of juist de grote boekwinkels in de lege stadscentra.

Webwinkels: de motor van de markt

Het is dankzij het goed ontwikkelde e-commercekanaal dat de boekensector het jaar met winst kan afsluiten. Dat consumenten meer gingen lezen kwam dan ook vooral ten goede aan de webwinkels. Via webwinkels zijn er 25% meer boeken verkocht dan in 2019. In omzetaandeel gerekend waren de webwinkels goed voor 52% van de omzet. In dat opzicht bleken zij en niet de fysieke winkels de motor van de markt. Ongetwijfeld zal Bol.com de grote winnaar zijn, maar alle webwinkels zagen hun afzet waarschijnlijk stijgen met dubbele cijfers. Als de groei van het e-commercekanaal van de afgelopen jaren verder doorzet, dan zal het e-commercekanaal in 2022 ook in afzet groter zijn dan fysieke boekwinkels. Alleen al in 2020 groeide deze van 37% naar 44%.

Kracht van fysieke winkels

Fysieke winkels zijn nog steeds dominant in de verkoop van kinderboeken en fictie. Zij verloren vooral terrein aan de webwinkels op non-fictie boeken. Maar ook hier is er een stevige concurrentie van de webwinkels te zien. Het afzetaandeel in het e-commercekanaal van kinderboeken is gegroeid van 25% naar 34%. Voor fictieboeken was er een stijging van het afzetaandeel van 27% naar 35%.

Verspreiding van unieke titels

Ondanks de infinite bookshelf van het e-commercekanaal blijven fysieke winkels belangrijk voor de verspreiding van een ruime diversiteit aan verschillende Nederlandstalige en literair-culturele titels. In fysieke winkels werden 19% meer literair-culturele unieke titels verkocht dan via e-commerce. Voor Nederlandstalige titels geldt dat er in de fysieke winkels 16% meer unieke titels werden verkocht.

Bekijk ook de bekendmaking van de CPNB top 100 bestverkochte boeken en meest uitgeleende boeken op de CPNB-website.

Bekijk de dashboards

Blijf op de hoogte van de boekensector.

Aanmelden voor de nieuwsbrief van KVB Boekwerk

Bekijk de dashboards

Deze website maakt gebruik van cookies. We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken. Onze cookies

Cookie instellingen

Via de cookie instellingen kunt u uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.

NoodzakelijkNoodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

StatistiekenStatistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

VoorkeurenVoorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.

MarketingMarketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.

Niet-geclassificeerdNiet-geclassificeerde cookies zijn cookies die we nog aan het classificeren zijn, samen met de aanbieders van afzonderlijke cookies.