In de leeswereld van jongeren

12-09-2023

Jongeren brengen hun vrije tijd op allerlei manieren door; ze kijken televisieseries, brengen tijd door op social media en appen elkaar. Daarnaast leest het merendeel van de jongeren wel eens een boek. Wat lezen ze dan, hoe hebben sociale media invloed op hun leesgedrag en waarom pakken sommige jongeren liever een Engelstalig boek op dan een Nederlandstalig boek? De meest recente themameting van het GfK-SMB-kwartaalonderzoek* draait om het leesgedrag van jongeren.

Helft jongeren leest wekelijks

Ongeveer de helft (46%) van de jongeren tussen de 12 en 25 jaar oud leest wekelijks een boek in de vrije tijd. 11% slaat zelfs elke dag een boek open. Spanning en avontuur zijn onder jongeren het populairste genre (gelezen door 41% van de jongeren), gevolgd door young adult en fantasy (gelezen door respectievelijk 32% en 29%). Psychologie en zelfhulp zijn meer in trek bij 20-25-jarigen; drie op de tien lezers in deze leeftijdsgroep leest wel eens over dit onderwerp. Deze oudere leeftijdsgroep leest over het algemeen ook meer verschillende genres dan de tieners.

Vergeleken met vijf jaar eerder, in 2018, zijn meer jongeren gaan lezen. In 2018 las nog 39% wekelijks en las 45% alleen op vakanties of nooit. In 2023 is het aandeel wekelijkse lezers toegenomen naar de eerder genoemde 46%. Het aandeel jongeren dat nooit of alleen op vakantie leest, is juist gedaald, naar 35%. Deze stijging in leesfrequentie is te zien bij jongeren van alle leeftijden, maar vooral bij 16- tot 25-jarigen.

Niet iedereen is even enthousiast over het lezen: bij jongeren tussen de 12 en 19 jaar hebben boeken een minder goed imago. Meer dan de helft van de tieners leest omdat het moet van school. De belangrijkste reden om niet te lezen is de voorkeur voor andere activiteiten, gevolgd door afleiding van binnenkomende berichtjes op de telefoon. Zo’n 40% van de tieners vindt lezen gewoon niet leuk.

De jonge twintigers halen vaker genot uit het lezen dan de tieners. Zo zegt 58% van de 20-tot 25-jarigen graag te lezen, tegenover 40% van de 16- tot 19-jarigen en 28% van de 12- tot 15-jarigen.

#BookTok inspireert kwart jonge TikTok-gebruikers

Sociale media zijn niet weg te denken uit het leven van jongeren. Driekwart van hen gebruikt wel eens platforms als YouTube en Instagram. Het nieuwe medium TikTok groeit snel in populariteit: inmiddels wordt het gebruikt door ruim de helft van de jongeren. Vooral de 12- tot 19-jarigen zijn fan.

Sociale media worden gebruikt voor meer dan alleen gedachtenloos scrollen: 42% van de jongeren haalt namelijk boekentips uit sociale media. TikTok en Instagram zijn favoriet. TikTok heeft zelfs een eigen boek-community met de hashtag #BookTok. Bijna de helft van de TikTok-gebruikers kent deze hashtag en een kwart zegt ook echt boeken te lezen die ze op TikTok hebben gezien. Dit komt neer op 15% van alle jongeren die wel eens een boek lezen dat ze op TikTok hebben gezien.

Eenderde 16-25-jarigen leest liefst Engels

Anderstalig lezen is in opmars, zo is te zien de KVB Boekwerk Monitor Markt en de SMB-themameting naar anderstalig lezen van vorig jaar. Ook jongeren lezen graag anderstalige – en dan met name Engelstalige – boeken. Ongeveer een derde van de jongeren tussen de 16 en 25 geeft aan het liefst in het Engels te lezen. De belangrijkste reden hiervoor is omdat ze boeken graag in de oorspronkelijke taal lezen (39%) en omdat ze hun taalvaardigheid willen oefenen (32%). Daarnaast geven ze aan dat ze de Nederlandse vertalingen niet lekker vinden lezen (32%) en dat het aanbod in een andere taal groter is (29%). Prijs speelt slechts een kleine rol bij de keuze voor Engelstalig.

* KVB Boekwerk presenteert het onderzoek dat wordt uitgevoerd door GfK in opdracht van de Groep Algemene Uitgevers, Koninklijke Boekverkopersbond, Stichting CPNB, Stichting Lezen en Koninklijke Bibliotheek.

Lees meer

Blijf op de hoogte van de boekensector.

Aanmelden voor de nieuwsbrief van KVB Boekwerk

Ook interessant voor u

Deze website maakt gebruik van cookies. We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken. Onze cookies

Cookie instellingen

Via de cookie instellingen kunt u uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.

NoodzakelijkNoodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

StatistiekenStatistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

VoorkeurenVoorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.

MarketingMarketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.

Niet-geclassificeerdNiet-geclassificeerde cookies zijn cookies die we nog aan het classificeren zijn, samen met de aanbieders van afzonderlijke cookies.