Weinig docenten staan achter verplichte leeslijst

20-04-2022

Docenten en andere professionele leesopvoeders vinden lezen van belang voor de ontwikkeling van kinderen en zien leesopvoeding als belangrijk onderdeel van hun werk. Toch zou de helft van hen graag meer tijd te besteden aan leesbevordering dan zij nu doen. Dit blijkt uit de 57e meting van het GfK-SMB-kwartaalonderzoek. In deze meting zijn professionele leesopvoeders, werkzaam in de kinderopvang, het primair onderwijs (PO) of het voortgezet onderwijs (VO), bevraagd naar hun eigen leesgedrag, hun leesbevorderend gedrag en hun houding ten aanzien van lezen en leesbevordering.

Lezen van belang voor ontwikkeling

De leesopvoeders zijn het erover eens: lezen is belangrijk voor de taalontwikkeling van kinderen, maar ook voor hun persoonlijke ontwikkeling en schoolprestaties. Negen op de tien ondervraagde leerkrachten in het PO en VO zeggen dan ook (veel) aandacht te besteden aan leesbevordering. Dit gebeurt in het PO voornamelijk door voor te lezen (92%), te praten over boeken (77%) en leerlingen vrij te laten lezen (73%). In het VO zijn andere leesbevorderingsactiviteiten populair: daar wordt voornamelijk veel aandacht besteed aan praten over boeken (79%), geven van boekentips (76%) en helpen van leerlingen bij hun keuze voor titels voor de leeslijst (73%).

Plezier in lezen cruciaal

De ruime meerderheid van taaldocenten in het PO en VO vindt het belangrijk dat leerlingen plezier hebben in lezen en doet zijn best om de leerlingen te motiveren om meer te lezen. Niet alle kinderen vinden lezen echter leuk. Een derde van de taaldocenten ervaart problemen bij het stimuleren van lezen bij kinderen. Voor taaldocenten in het VO is dit zelfs ruim 60%. Zij geven ook vaker aan dat leerlingen zelf geen interesse hebben in lezen (32% t.o.v. 14% van de docenten in het PO).

Ontevredenheid over vaste leeslijst

Ruim de helft van de taaldocenten in het VO kan zich niet vinden in het leesbevorderingsbeleid van scholen. Slechts een kwart van hen vindt de vaste of verplichte leeslijst een goed middel om leerlingen te laten lezen en maar liefst 80% zou extra middelen en ideeën voor leesbevordering enorm op prijs stellen. Ook werk- en tijdsdruk zorgen ervoor dat men minder tijd aan leesbevordering besteedt dan gewenst.

Leesopvoeders in de kinderopvang (75%) en docenten in het PO (80%) zijn tevredener met het schoolbeleid.

Leesopvoeders lezen zelf veel

Professionele leesopvoeders zijn zelf over het algemeen frequente lezers. Dit geldt voornamelijk voor de taaldocenten in het VO: van hen leest bijna de helft dagelijks in een boek. Leesopvoeders lezen – net als de gemiddelde Nederlander – vooral om te ontspannen. Daarnaast lezen taaldocenten uit het PO en VO ook relatief vaak om boeken te leren kennen ten behoeve van de leerlingen.

* KVB Boekwerk presenteert het onderzoek dat wordt uitgevoerd door GfK in opdracht van de Groep Algemene Uitgevers, Koninklijke Boekverkopersbond, Stichting CPNB, Stichting Lezen en Koninklijke Bibliotheek.

Lees meer

Blijf op de hoogte van de boekensector.

Aanmelden voor de nieuwsbrief van KVB Boekwerk

Ook interessant voor u

Deze website maakt gebruik van cookies. We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken. Onze cookies

Cookie instellingen

Via de cookie instellingen kunt u uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.

NoodzakelijkNoodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

StatistiekenStatistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

VoorkeurenVoorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.

MarketingMarketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.

Niet-geclassificeerdNiet-geclassificeerde cookies zijn cookies die we nog aan het classificeren zijn, samen met de aanbieders van afzonderlijke cookies.