Verkoopkanalen in 2022

26-01-2023 / update: 23-02-2023

Al jaren wint e-commerce aan terrein in de boekenverkoop, maar de coronacrisis heeft hieraan een versnelling gegeven. In 2022 zag het e-commercekanaal daarentegen een daling in de verkoop, terwijl het fysieke kanaal dit jaar een stijging toonde. Er werden dus dit jaar in tegenstelling tot vorig jaar meer boeken verkocht via fysieke winkels dan via e-commerce. Desondanks is de verkoop  via e-commerce  nog steeds hoger dan in 2020.

KVB Boekwerk presenteert dit jaar weer de jaarcijfers in de marktmonitor. Met twee dashboards besteden wij aandacht aan de algemene verkoopcijfers en de ontwikkelingen binnen de verkoopkanalen.  Hieronder vindt u het dashboard over de verkoopkanalen. Het dashboard bevat zes pagina’s, met daarin aandacht voor ontwikkelingen in de afzet en omzet van boeken binnen verkoopkanalen. Hierbij wordt ook ingezoomd op de Nederlandstalige- en anderstalige boekenmarkt en de verkoop van genres. Kijk onder het dashboard of klik hier voor een opsomming van de belangrijkste resultaten uit het onderzoek.

Let op: Bij het verschijnen van deze monitor waren nog niet alle marktcijfers met betrekking tot e-bookverkoop bekend en waren de cijfers over genres dus exclusief e-books. Op 23 februari 2023 is deze monitor geüpdatet met de cijfers over e-books. Enkele cijfers zijn met ingang van 23 februari 2023 dus anders dan daarvoor.

Voor meer over de methodologische keuzes, bekijk de onderzoeksverantwoording.

Voor meer over de methodologische keuzes, bekijk de onderzoeksverantwoording.

Dashboard verkoopkanalen

De belangrijkste resultaten opgesomd

  • In 2022 hebben fysieke winkels in tegenstelling tot vorig jaar weer meer boeken verkocht (56%) dan het e-commercekanaal (44%). Dit is nog niet op het niveau van voor Covid (in 2019 was de verhouding 63% vs. 37%)
  • De afzet van fysieke winkels is na vier jaar daling  in 2022 gestegen met 16%. In 2021 zagen we nog een daling van 7%. De afzet binnen e-commerce is in 2022 gedaald met 12% (in 2020 met 19%).
  • Ook bij de Nederlandstalige titels zien we dat het afzetaandeel van fysieke winkels is toegenomen, 62% van de titels wordt verkocht via fysieke winkels en 38% via E-commerce.
  • De positie van het e-commercekanaal in de anderstalige boekenmarkt is in 2022 nog steeds dominant. Wel is het aandeel van e-commerce gedaald van 80% naar 70% in 2022. 
  • De afzet van anderstalige boeken via e-commerce is met 4% gestegen. De afzet via fysieke winkels is in 2022 gestegen met 79%. Deze stijging is waarschijnlijk beïnvloed door een corona-effect. Tussen 2019 en 2022 stijgt de verkoop van anderstalige boeken via fysieke winkels met 29%.
  • Fysieke winkels hebben het grootste afzetaandeel bij Nederlandstalige kinderboeken (69%) en fictie (74%). E-commerce heeft het grootste afzetaandeel bij non-fictie vrije tijd (46%) en non-fictie informatief (57%).
  • In het literair-cultureel segment zijn fysieke boekwinkels nog steeds dominant (afzetaandeel van 70%).
  • In de fysieke winkels zijn er opvallend meer anderstalige titels verkocht (16%).

Ook interessant voor u

Deze website maakt gebruik van cookies. We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken. Onze cookies

Cookie instellingen

Via de cookie instellingen kunt u uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.

NoodzakelijkNoodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

StatistiekenStatistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

VoorkeurenVoorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.

MarketingMarketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.

Niet-geclassificeerdNiet-geclassificeerde cookies zijn cookies die we nog aan het classificeren zijn, samen met de aanbieders van afzonderlijke cookies.