Verkoopcijfers boekenmarkt eerste kwartaal 2021

15-04-2021

Omdat de coronacijfers de verkeerde kant opgingen, besloot het kabinet af te zien van verdere versoepelingen. Boekwinkels moesten hun deuren langer gesloten houden. Het eerste kwartaal van 2021 was geen gemakkelijke periode. Als gevolg van de sluiting van boekwinkels was het omzetverlies ten opzichte van 2020 voor de hele boekenmarkt 10%. De stijgende verkopen via e-commerce konden de verliezen door sluiting van de fysieke boekwinkels niet compenseren.

Eerste kwartaal 2021: 16% minder boeken verkocht

In het eerste kwartaal van 2021 zijn er 16% minder boeken verkocht dan in dezelfde periode in 2020. De omzet daalde minder hard: consumenten gaven 10% minder geld uit aan nieuwe boeken.  

Ruim 80% van de omzet ging naar het e-commercekanaal

Het e-commercekanaal spon garen bij de (gedeeltelijke) sluiting van fysieke boekwinkels. De omzet van het e-commercekanaal steeg met 64% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2020. Fysieke winkels kregen het voor hun kiezen met een omzetdaling van 69%. Het omzetaandeel van het e-commercekanaal is voor het eerste kwartaal gestegen van 44% vorig jaar naar ruim 80% in 2021. Het omzetaandeel van fysieke winkels is gedaald van 56% naar 20%.     

Verlies fysieke winkels heftig in eerste vijf weken van 2021

In de eerste vijf weken van 2021 waren fysieke boekwinkels geheel gesloten. In deze periode liep de boekenomzet van fysieke winkels ten opzichte van vorig jaar met 81% terug.* De boekenomzet van het e-commercekanaal verdubbelde juist.

Versoepelingen sinds week 6 bieden verlichting voor fysieke winkels

Sinds week 6 zijn fysieke boekenwinkels open als afhaalloket en sinds week 9 is winkelen op afspraak mogelijk. Deze versoepelingen van de maatregelen zorgden ervoor dat voor fysieke winkels de omzetverliezen terugliepen. De omzetdaling ten opzichte van 2020 is voor de week 6 tot en met week 13 geen 81% maar 63%. Voor het e-commercekanaal zakt de omzetstijging van 96% naar 62%.    

Vooral daling omzet fictieboeken

Fysieke boekwinkels zijn voor een aanzienlijk deel afhankelijk van de verkoop van fictieboeken. Door de sluiting van de fysieke boekwinkels is de omzet van fictieboeken in de totale boekenmarkt gedaald met 26% ten opzichte van 2020. Voor non-fictie vrije tijd geldt een omzetdaling van 7%.

De verkoop van kinderboeken is voor een groot deel door het e-commercekanaal overgenomen. De gerealiseerde kinderboekenomzet is in het eerste kwartaal van 2021 per saldo vergelijkbaar met vorig jaar. De omzet van non-fictie informatieve boeken is licht gestegen.

 

* Dat de omzetdaling niet 100% is heeft te maken dat supermarkten en drogisterijen nog wel boeken konden verkopen. Daarnaast konden consumenten boeken laten bezorgen door (lokale) boekwinkels.

Lees meer

Blijf op de hoogte van de boekensector.

Aanmelden voor de nieuwsbrief van KVB Boekwerk

Ook interessant voor u

Deze website maakt gebruik van cookies. We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken. Onze cookies

Cookie instellingen

Via de cookie instellingen kunt u uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.

NoodzakelijkNoodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

StatistiekenStatistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

VoorkeurenVoorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.

MarketingMarketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.

Niet-geclassificeerdNiet-geclassificeerde cookies zijn cookies die we nog aan het classificeren zijn, samen met de aanbieders van afzonderlijke cookies.