Dashboard toptitels 2024

12-06-2025

KVB Boekwerk presenteert opnieuw de cijfers over de toptitels, als onderdeel van de jaarlijkse Marktmonitor. In 2024 zijn er in Nederland 134 duizend unieke Nederlandstalige (papieren) boektitels verkocht. Samen waren deze titels goed voor een bruto omzet van 430 miljoen euro. Vergeleken met 2020 is het aantal unieke ISBN’s met 4% afgenomen. Ten opzichte van vorig jaar is het aantal unieke titels in 2024 met bijna 2% gedaald.

Een aanzienlijk deel van deze unieke titels kent een beperkte verkoop. Slechts een klein aantal zeer populaire titels is verantwoordelijk voor een groot aandeel van de totale boekenverkoop: de zogeheten toptitels. Deze bestverkochte boeken zijn van grote waarde voor de sector. In 2024 waren de drie bestverkochte boeken samen goed voor een afzet van 380.000 exemplaren en een omzet van bijna 6 miljoen euro. Deze ligt aanzienlijk lager dan in 2023, toen de top 3 nog 614.000 exemplaren verkocht.

De top 100 was in 2024 goed voor 13,2% van de totale omzet. Zowel de omzet als de afzet zijn ten opzichte van 2023 gedaald, met respectievelijk 1,6 en 1,4 procentpunt. In het onderstaande dashboard vindt u per genre terug hoe belangrijk de top 100 is voor de omzet van titels binnen dat specifieke genre.

Kijk onder het dashboard voor een opsomming van de belangrijkste resultaten uit het onderzoek.

Dashboard belang van toptitels

De belangrijkste resultaten opgesomd

  • Het belang van toptitels is vanaf 2022 licht toegenomen. Er zijn nu minder toptitels nodig om de helft van de omzet te genereren. In de voorgaande jaren daalde het belang echter en vergeleken met 2019 is het in 2023 minder groot. Bij fictie zie je in 2023 het belang van toptitels sterker toenemen t.o.v. 2022.
  • In 2023 zien we dat het omzetaandeel van de top 100 titels voor het literair-cultureel segment is toegenomen. Het aandeel van de literair-culturele toptitels ging van 18% naar 22%.
  • Ditzelfde geldt voor het genre fictie: ook hier nam het omzetaandeel van de top 100 toe (van 29% in 2022 naar 34% in 2023).
  • Binnen de top 100 heeft fictie het grootste aandeel met 64% in 2023; dit is een winst van 13 procentpunten t.o.v. 2022. Non-fictie informatief heeft daarna het grootste afzetdeel met 15% direct gevolgd door kinderboeken met 14%. Zowel non-fictie informatief als kinderboeken zijn gedaald in afzetaandeel vergeleken het jaar daarvoor, respectievelijk met 7 en 2 procentpunten.
  • Binnen de top 101-250 zien we dat fictie ook het grootste afzetaandeel van de vier hoofdgenres heeft. Dit is wel lager dan bij de top 100, namelijk 43%. Non-fictie informatief volgt met 21%; op de derde plaats staat non-fictie vrije tijd met 18%. Het laagste afzetaandeel hebben de kinderboeken met 14%. Kinderboeken zijn ten opzichte van vorig jaar net als fictie met 6 procentpunten gedaald. Binnen de top 101-250 is het afzetaandeel van de twee non-fictiegenres gestegen, met name de informatieve boeken, die 8 procentpunten in afzetaandeel zijn gestegen.  
  • De top 250 blijft van groot belang voor het genre fictie. In 2024 is 44% van de fictieomzet afkomstig uit deze titels. Bij kinderboeken is dit aandeel 28%. De non-fictiegenres liggen hier met gemiddeld 35% tussenin. Alleen bij fictie is er een verandering ten opzichte van 2023, waarbij het aandeel 2 procentpunt hoger ligt dan vorig jaar.
  • In 2024 is het omzetaandeel van de top 250 titels voor fysieke boekwinkels met 1 procentpunt afgenomen. Het aandeel ligt 4 procentpunten lager dan 5 jaar geleden.
  • Voor e-commerce is het omzetaandeel van de top 250 titels in 2024 met 2 procentpunt afgenomen. Vergeleken met 2020 is het omzetaandeel 5 procentpunt lager.
  • In 2023 is het afzetaandeel van de top 1% titels gedaald met 1 procentpunt gedaald en komt daarmee op 40%.
  • De top 1% van de titels heeft een groter afzetaandeel in fysieke winkels (41%) dan bij e-commerce (38%). Ten opzichte van het voorgaande jaar is het aandeel in fysieke winkels met 1,5 procentpunt gedaald, en bij e-commerce met 0,5 procentpunt. In vergelijking met vijf jaar geleden is het afzetaandeel gedaald met bijna 5 procentpunt in fysieke winkels en ruim 2 procentpunt bij e-commerce.

Ook interessant voor u