Lichte stijging verkoop fictie en literair-cultureel 

23-01-2025

In 2024 werden er ruim 43 miljoen boeken verkocht binnen de algemene boekenmarkt, een afzet die over de afgelopen vier jaar vrijwel stabiel is. De bruto omzet bedraagt 690 miljoen euro in 2024, een stijging van bijna 1% ten opzichte van 2023. De afzet via fysieke winkels is 1% hoger dan in 2023, terwijl de online verkoop juist 1% lager ligt. Vergeleken met vijf jaar geleden is de afzet via zowel de fysieke winkels als het e-commercekanaal gegroeid, met respectievelijk 8% en 4%. Daarnaast zien we een stijging van 6% in de verkoop van fictieboeken en een stijging van 1% bij Nederlandstalige fictie. Ook de verkoop van Nederlandstalige literair-culturele boeken is gestegen, met 2%.

Bij het verschijnen van deze monitor zijn de marktcijfers met betrekking tot e-bookverkoop nog niet volledig actueel. De genoemde e-bookcijfers zijn gebaseerd op een schatting en vormen slechts een klein onderdeel van de totale gegevens. Begin maart wordt deze monitor geüpdatet met de definitieve e-bookcijfers.

Meer fictieboeken verkocht in 2024

In 2024 is de afzet van papieren fictieboeken gestegen met 6%. In 2023 vertoonde de verkoop van fictie nog een daling. Daarnaast zijn er in 2024 meer kinderboeken verkocht: 4% meer dan in 2023. Hiermee zet de stijgende trend in de verkoop van kinderboeken door.

Bij de genres non-fictie informatief en non-fictie vrije tijd zien we ten opzichte van 2023 juist een afzetdaling van respectievelijk 6% en 3%. Vergeleken met 2020 is er alleen een afname te zien bij non-fictie vrije tijd (-2%). De andere genres laten een stijging zien, waarbij kinderboeken de grootste toename vertonen met 13%.

De Nederlandstalige markt ontwikkelt zich op een soortgelijke manier als de totaalmarkt. Het aantal verkochte Nederlandse kinderboeken stijgt met 4% en na een dalende trend de afgelopen vier jaar is de afzet van fictieboeken met 1% toegenomen.  De verkoop van non-fictie vrije tijd daalt ten opzichte van 2023 met 4%; de verkoop van non-fictie informatief daalt zelfs met 9%.

Aandeel literair-cultureel stijgt licht na dalende trend

Na een dalende trend van drie jaar, stijgt in 2024 de afzet van Nederlandstalige literair-culturele boeken met 2%; de omzet stijgt met 1%. Dit heeft als resultaat dat in 2024 55% van de verkochte boeken een literair-culturele titel was (53% in 2023).

Binnen het literair-culturele segment zien we een afzetstijging van kinderboeken en fictie, met respectievelijk 4% en 3%. Het genre non-fictie daarentegen daalt met 8%  in afzet ten opzichte van 2023.

Vergeleken met 2020 is de afzet van kinderboeken binnen het literair-cultureel segment gestegen met 8%. De afzet van fictie is in dezelfde periode gedaald met 17%, terwijl non-fictie daalt met 22%.

Anderstalig blijvend populair 

Meer dan één op de vijf papieren boeken die in 2024 werden verkocht was anderstalig. Het afzetaandeel van anderstalige boeken is met 2 procentpunten gestegen ten opzichte van 2023 en bedraagt nu 22%. Ten opzichte van 2023 is de afzet van anderstalige titels met 8% toegenomen. Een sterkere toename dan voorheen: een jaar eerder steeg de afzet met 2%. Het aantal verkochte unieke anderstalige titels is echter met 3% gedaald ten opzichte van 2023, met in 2024 een totaal van 499 duizend unieke anderstalige titels.

Sinds 2020 is de afzet van anderstalige boeken met maar liefst 67% gestegen, en werden er 22% meer unieke anderstalige titels verkocht. De afzet van anderstalige fictie is zelfs met 124% toegenomen; de verkoop van anderstalige kinderboeken steeg met 73%. Van de anderstalige boeken wordt 69% via het e-commercekanaal verkocht.

Tijdens cadeauperiode meer via fysieke winkels verkocht

In 2024 zijn tijdens de cadeauperiode (week 47 tot en met 52) iets minder (-2%) boeken verkocht dan in de cadeauperiode van 2023. Dit verlies komt volledig voor rekening van de verkoop via het fysieke kanaal, waar de verkoop tijdens de cadeauperiode met 5% is gedaald. Bij het e-commercekanaal daarentegen zien we een stijging van 2%. Gedurende de cadeauperiode werd 59% van de boeken in fysieke winkels gekocht, een daling van 2 procentpunt ten opzichte van een jaar eerder. 

Positie e-commerce al drie jaar stabiel

Jarenlang won e-commerce aan terrein in de boekenverkoop. In 2017 had het online kanaal een afzetaandeel van 32%. In 2021, tijdens de coronapiek, steeg dat aandeel naar 51%. Sinds 2022 is het afzetaandeel van e-commerce gestabiliseerd op 44%. Binnen de markt voor Nederlandstalige boeken is het afzetaandeel van e-commerce met 1 procentpunt gedaald, waardoor het nu uitkomt op 37%.

Wederom lichte stijging verkoop losse e-books

De afzet van ‘losse’ e-books, oftewel de verkoop buiten abonnementsvormen, is met 2% gestegen. Deze cijfers zijn gebaseerd op een schatting, en de definitieve cijfers worden in de tweede helft van februari verwacht. Na twee jaar van dalingen, is de verkoop van e-books in 2023 weer gestegen(+4%).  In 2014 bleef het afzetaandeel van e-books stabiel op 9%. Dit brengt de afzet van e-books weer op hetzelfde niveau als in 2020; de omzet is in die vijf jaar wel gestegen, met 11%.

Afname digitale boeken vooral via abonnementsdiensten

Met dank aan CB krijgen we opnieuw inzicht in de omzetontwikkeling van commerciële e-book- en luisterboekabonnementen. Volgens de eerste voorlopige schatting voor 2024 groeit de omzet van gedistribueerde e-boeken en luisterboeken via abonnementen met 21%, hetzelfde groeipercentage als het afgelopen jaar.

Ook het omzetaandeel van gedistribueerde e-books en luisterboeken via abonnementen ten opzichte van het totaal aan digitale e-commerce is gestegen. In 2023 was het omzetaandeel volgens de eerste schatting 50%. Dit jaar wordt 55% geschat. Dit betekent dat abonnementen van digitale boeken dit jaar voor het eerst een groter aandeel hebben dan de losse verkoop van digitale boeken.

Gemiddelde boekenprijs blijft stabiel

De gemiddelde prijs van een Nederlandstalig papieren boek is € 15,84; een e-book kost gemiddeld € 10,33. Dit resulteert in een totale gemiddelde prijs van €15,33. De prijs van papieren boeken is met minder dan 1% gestegen en die van e-books blijft gelijk. Vorig jaar zagen we nog een stijging van 8% bij e-books en 3% bij papieren boeken.

Op basis van de verkoopgegevens bedraagt de gemiddelde prijs van een papieren boek via e-commerce € 19,90 en via de fysieke winkel € 14,02. Vergeleken met 2023 is alleen de prijs in fysieke winkels 1% gestegen.

Het aanzienlijke prijsverschil tussen papieren boeken via e-commerce en fysieke winkels wordt voornamelijk verklaard door het genre boeken dat wordt verkocht. Online worden er meer non-fictieboeken verkocht, die over het algemeen duurder zijn, wat de gemiddelde prijs online opdrijft. In fysieke winkels worden relatief meer non-boeken verkocht die de gemiddelde prijs verlagen.

Ook interessant voor u

Deze website maakt gebruik van cookies. We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken. Onze cookies

Cookie instellingen

Via de cookie instellingen kunt u uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.

NoodzakelijkNoodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

StatistiekenStatistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

VoorkeurenVoorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.

MarketingMarketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.

Niet-geclassificeerdNiet-geclassificeerde cookies zijn cookies die we nog aan het classificeren zijn, samen met de aanbieders van afzonderlijke cookies.