Verkoopkanalen in 2024

23-01-2025

KVB Boekwerk presenteert dit jaar weer de jaarcijfers in de marktmonitor. Met twee dashboards besteden wij aandacht aan de algemene verkoopcijfers en de ontwikkelingen binnen de verkoopkanalen.  Hieronder vindt u het dashboard over de verkoopkanalen. Het dashboard bevat zes pagina’s, met daarin aandacht voor ontwikkelingen in de afzet en omzet van boeken binnen verkoopkanalen. Hierbij wordt ook ingezoomd op de Nederlandstalige en anderstalige boekenmarkt en de verkoop van genres. Kijk onder het dashboard of klik hier voor een opsomming van de belangrijkste resultaten uit het onderzoek.

Let op: Nog niet alle marktcijfers met betrekking tot e-bookverkoop zijn momenteel bekend. Cijfers over genres zijn dus exclusief e-books. Eind februari zal de monitor geüpdatet worden met de cijfers over e-books.

Voor meer over de methodologische keuzes, bekijk de onderzoeksverantwoording.

Dashboard verkoopkanalen

De belangrijkste resultaten opgesomd

  • In 2024 zijn via fysieke winkels meer boeken gekocht (56%) dan via het e-commercekanaal (44%). Deze verhouding is sinds 2022 ongewijzigd.
  • De afzet via fysieke winkels stijgt sinds 2022. In 2024 gaat het om een kleine stijging, iets minder dan 1%. De afzet via e-commerce is met bijna 1% gedaald.
  • Ook een meerderheid van de Nederlandstalige titels wordt via fysieke winkels verkocht (63%). Deze verhouding tussen fysieke winkels en e-commerce is nagenoeg gelijk aan vorig jaar. Er zijn wel minder Nederlandstalige boeken verkocht, via zowel fysieke winkels (-2%) als het e-commerce kanaal (-3%).
  • Het e-commercekanaal is in 2024 nog steeds dominant op de anderstalige boekenmarkt. Het afzetaandeel bedraagt 69%, een daling van 3 procentpunten ten opzichte van 2023.
  • De afzet van anderstalige boeken via e-commerce is met 4% gestegen en via fysieke winkels met 20%.
  • Van alle genres is de afzet van papieren non-fictie vrije tijd via e-commerce het sterkst gedaald (-25%) sinds 2020. De afzet van kinderboeken via fysieke winkels stijgt (+12%) terwijl de afzet van fictie daalt (-22%).
  • Fysieke winkels hebben het grootste afzetzetaandeel bij Nederlandstalige kinderboeken (70%) gevolgd door fictie en non-fictie vrije tijd (beide 57%). E-commerce heeft het grootste afzetaandeel bij non-fictie informatief (60%).
  • In het literair-culturele segment zijn fysieke boekwinkels nog steeds dominant met een afzetaandeel van 63%. Het fysieke kanaal heeft het grootste afzetaandeel op het gebied van kinderboeken (70%). E-commerce heeft het grootst afzetaandeel non-fictie (48%).
  • Via fysieke winkels zijn 4% meer unieke anderstalige boeken verkocht, via het e-commercekanaal 4% minder. Nederlandstalige boeken en literair-culturele boeken zijn daarentegen iets minder vaak verkocht via de fysieke winkels (-2% respectievelijk -1%).
  • Als we inzoomen het Nederlandstalige segment, zien we dat er via fysieke winkels en e-commerce minder unieke boeken non-fictie informatief zijn verkocht (respectievelijk -4% en -3%). Hetzelfde geldt voor non-fictie vrije tijd en informatief (beide -3%).
Bron tegelfoto: KBb

Ook interessant voor u

Deze website maakt gebruik van cookies. We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken. Onze cookies

Cookie instellingen

Via de cookie instellingen kunt u uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.

NoodzakelijkNoodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

StatistiekenStatistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

VoorkeurenVoorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.

MarketingMarketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.

Niet-geclassificeerdNiet-geclassificeerde cookies zijn cookies die we nog aan het classificeren zijn, samen met de aanbieders van afzonderlijke cookies.