Leesplatform leidt tot boekaankoop onder digitale lezers

18-10-2021

Het e-book is inmiddels niet meer weg te denken uit de boekenwereld. Een op de vier Nederlanders leest wel eens een e-book. Daarnaast zijn er nog veel andere manieren om digitaal een verhaal tot je te nemen. Denk aan luisterboeken of verhalende podcasts en games. Gebruikers van deze digitale verhalen noemen wij digitale lezers. De eerste themameting van 2021 van het GfK-SMB-kwartaalonderzoek* legt de focus op deze groep lezers.

Veel overlap tussen e-book, luisterboek, podcast en game

Er bestaat veel overlap tussen e-booklezers, verhalende gamers en luisteraars van luisterboeken en podcasts. Meer dan de helft van de spelers van verhalende games en luisteraars van verhalende podcasts leest namelijk ook e-books; voor luisterboekluisteraars is dit zelfs driekwart. Mensen gebruiken deze media ook om vergelijkbare redenen, namelijk voor ontspanning en plezier. De podcast zet daarnaast ook aan tot nadenken en geeft de luisteraar nieuwe kennis. Spelers van verhalende games vaker dan andere digitale lezers aan dat games hen nieuwe dingen liet beleven en hen in contact bracht met een nieuwe wereld. 

Leesplatform leidt tot boekaankoop

Een kwart van de digitale lezers maakt gebruik van leesplatforms zoals Hebban, Goodreads en Lees.bol.com. Deze platforms leiden tot boekaankopen: ruim acht op de tien gebruikers heeft wel eens een boek gekocht naar aanleiding van een recensie op een leesplatform. Een kwart van hen geeft zelfs aan dit vaak te doen.

De helft van de gebruikers doet boekentips op op het leesplatform. Andere geliefde activeiten zijn het kijken of luisteren naar reviews (32%), het lezen van nieuws over boeken en het bijhouden van een leeslijst (beide 25%). In de grafiek hieronder kunt u zien waarvoor de leesplatforms nog meer gebruikt worden.

Ook sociale media spelen tegenwoordig een belangrijke rol bij het opdoen van inspiratie voor boeken. Facebook, YouTube en Instagram worden het meest gebruikt voor informatie over boeken of lezen. Men kijkt daar voornamelijk naar reviews over boeken (34% van de digitale lezers). Daarnaast volgt men boekhandels, schrijvers, uitgevers of de bibliotheek. Een klein groepje schrijft zelf reviews of is lid van een leesclub op sociale media (beide 8%). Ook de leesactiviteiten op sociale media kunt u in onderstaande grafiek vinden.

De innovatieve lezer: een kijkje in de toekomst

Om een beeld te krijgen van recente ontwikkelingen onder lezers, heeft GfK gekeken naar het leesgedrag van de 15% meest innovatieve digitale lezers. Deze innovatieve lezers zijn gemiddeld jonger en vaker hoogopgeleid dan de gemiddelde Nederlander. Onder deze groep zien we dat een nog groter deel wel eens een boek koopt naar aanleiding van een recensie op een leesplatform. Negen op de tien innovatieve lezers hebben dit wel eens gedaan en vier van hen doen dit vaak.

Innovatieve lezers maken in de eerste plaats al meer gebruik van leesplatforms dan de gemiddelde digitale lezer (50% tegenover 25%). Op die leesplatforms zijn zij ook actiever: ze houden bijvoorbeeld vaker een eigen leeslijst bij en doen vaker mee aan een leeschallenge.

* KVB Boekwerk presenteert het onderzoek dat wordt uitgevoerd door GfK in opdracht van de Groep Algemene Uitgevers, Koninklijke Boekverkopersbond, Stichting CPNB, Stichting Lezen en Koninklijke Bibliotheek.

Ook interessant voor u

Deze website maakt gebruik van cookies. We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken. Onze cookies

Cookie instellingen

Via de cookie instellingen kunt u uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.

NoodzakelijkNoodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

StatistiekenStatistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

VoorkeurenVoorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.

MarketingMarketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.

Niet-geclassificeerdNiet-geclassificeerde cookies zijn cookies die we nog aan het classificeren zijn, samen met de aanbieders van afzonderlijke cookies.