Steun voor fysieke boekhandel in coronatijd

24-11-2020

Voor de meest recente cijfers over de boekenmarkt in coronatijd, bekijk hier de Weekmonitor Corona.

Tijdens de lockdown is de Nederlandse consument meer gaan lezen. Veel van de boeken worden nu online gekocht. Tegelijk zijn er consumenten die juist in deze tijd de voorkeur geven aan de fysieke boekhandel. De meest recente meting van het GfK-SMB-kwartaalonderzoek* gaat in op de invloed die de coronacrisis heeft gehad op het lees-, koop- en leengedrag van Nederlandse consumenten.

Toename online verkoop

Het percentage consumenten dat hun laatste boek in de online winkel kocht steeg van een derde voor de lockdown naar bijna de helft tijdens de lockdown. Deze verschuiving naar online is ook terug te zien in de KVB Boekwerk Weekmonitor Corona, die in het voorjaar een flinke piek in het omzet- en afzetaandeel van het online kanaal toonde.

Bol.com is in Nederland de grootste verkoper. 32% van de respondenten heeft in het voorjaar van 2020 daar zijn boeken gekocht, 5% meer dan in 2019. Vooral jongere kopers – onder de 50 jaar – kopen bij Bol.com. Dat de webwinkel in populariteit is gestegen, heeft waarschijnlijk te maken met corona: 16% van de respondenten zegt bij Bol.com te kopen vanwege de coronamaatregelen. Maar ook andere factoren spelen al jaren een rol bij de groei van online. Hierbij zijn de grootste factoren het zoekgemak , het vanuit huis kunnen winkelen en de openingstijden.

De waarde van de fysieke boekhandel

Ondanks de extra druk die corona geeft om online te winkelen, geeft nog steeds meer dan de helft van de consumenten de voorkeur aan de fysieke boekhandel bij het kopen van nieuwe papieren boeken. Maar liefst vier op de tien consumenten zegt de voorkeur te geven aan de fysieke boekwinkel waar hij altijd komt. Nog eens een kwart koopt bij voorkeur in een willekeurige fysieke boekwinkel. Deze loyaliteit aan de fysieke boekwinkel is gestegen sinds 2019. Mogelijk speelt corona hier een rol: de voornaamste reden die men aangaf om in de lokale winkel te kopen was het steunen van de lokale ondernemers. Andere belangrijke redenen zijn dezelfde die de consument al jaren aangeeft: de prettige en inspirerende omgeving die de boekhandel biedt, de persoonlijke bediening en het advies van het personeel. Het onderzoek Beleving kopers en leners van boeken dat eerder dit jaar verscheen gaat dieper in op hoe consumenten de fysieke en de online winkel beleven.

Ook het belang van een boekhandel in het straatbeeld is niet te ontkennen. Men koopt graag bij een boekhandel die in de buurt is (34%) of waar men langskomt tijdens het winkelen (31%). Ook vindt meer dan de helft van de respondenten het belangrijk dat er een boekwinkel in de buurt is en dat een boekwinkel een winkelstraat prettiger maakt.

Lezen in coronatijd

Veel Nederlanders hebben hun door de lockdown gekregen vrije tijd benut om meer te gaan lezen. Ook zijn ouders hun kinderen meer gaan voorlezen. Het artikel Leesgedrag in coronatijden, dat in augustus is verschenen op onze website, gaat hier verder op in.

* KVB Boekwerk presenteert het onderzoek dat wordt uitgevoerd door GfK in opdracht van de Groep Algemene Uitgevers, Koninklijke Boekverkopersbond, Stichting CPNB, Stichting Lezen en Koninklijke Bibliotheek.

Deze website maakt gebruik van cookies. We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken. Onze cookies

Cookie instellingen

Via de cookie instellingen kunt u uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.

NoodzakelijkNoodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

StatistiekenStatistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

VoorkeurenVoorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.

MarketingMarketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.

Niet-geclassificeerdNiet-geclassificeerde cookies zijn cookies die we nog aan het classificeren zijn, samen met de aanbieders van afzonderlijke cookies.