Verkoopkanalen in 2021

27-01-2022 / update: 15-03-2022

Al jaren wint e-commerce aan terrein in de boekenverkoop, maar de coronacrisis heeft hieraan een versnelling gegeven. In 2021 zag het e-commercekanaal wederom een stijging in de verkoop, terwijl het fysieke kanaal weer een daling zag. Er werden voor het eerst zelfs meer boeken verkocht via e-commerce dan via fysieke winkels, mede dankzij de wekenlange verplichte sluitingen waarmee de fysieke winkels te maken kregen.

KVB Boekwerk presenteert dit jaar weer de jaarcijfers in de marktmonitor. Met twee dashboards besteden wij aandacht aan de algemene verkoopcijfers en de ontwikkelingen binnen de verkoopkanalen.  Hieronder vindt u het dashboard over de verkoopkanalen. Het dashboard bevat zes pagina’s, met daarin aandacht voor ontwikkelingen in de afzet en omzet van boeken binnen verkoopkanalen. Hierbij wordt ook ingezoomd op de Nederlandstalige- en anderstalige boekenmarkt en de verkoop van genres. Kijk onder het dashboard of klik hier voor een opsomming van de belangrijkste resultaten uit het onderzoek.

Bij het verschijnen van deze monitor waren nog niet alle marktcijfers met betrekking tot e-bookverkoop bekend en waren de cijfers over genres dus exclusief e-books. Op 15 maart 2022 is deze monitor geüpdatet met de cijfers over e-books. Enkele cijfers zijn met ingang van 15 maart 2022 dus anders dan daarvoor.

Voor meer over de methodologische keuzes, bekijk de onderzoeksverantwoording.

Dashboard verkoopkanalen

De belangrijkste resultaten opgesomd

  • In 2021 hebben fysieke winkels voor het eerst minder boeken verkocht (49%) dan het e-commercekanaal (51%).
  • De afzet van fysieke winkels is voor het vierde jaar op rij gedaald, dit jaar met 7,2% (in 2020 met 8,9%). De afzet van papieren boeken binnen e-commerce is in 2021 juist opnieuw sterk gestegen, dit jaar met 19,5% (in 2020 met 24,8%).
  • Hoewel het afzetaandeel van fysieke winkels is afgenomen met 8%, verkopen fysieke winkels nog steeds de meeste Nederlandstalige titels (55%).
  • De positie van het e-commercekanaal is in de anderstalige boekenmarkt is in 2021 nog dominanter geworden: 80% van de anderstalige boeken wordt via het e-commercekanaal verkocht.
  • Fysieke winkels hebben het grootste afzetzetaandeel bij Nederlandstalige kinderboeken (63%) en fictie (67%). E-commerce heeft het grootste afzetaandeel bij non-fictie vrije tijd (58%) en non-fictie informatief (66%).
  • In het literair-cultureel segment zijn fysieke boekwinkels nog steeds dominant (afzetaandeel van 64%).

Ook interessant voor u

Deze website maakt gebruik van cookies. We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken. Onze cookies

Cookie instellingen

Via de cookie instellingen kunt u uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.

NoodzakelijkNoodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

StatistiekenStatistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

VoorkeurenVoorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.

MarketingMarketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.

Niet-geclassificeerdNiet-geclassificeerde cookies zijn cookies die we nog aan het classificeren zijn, samen met de aanbieders van afzonderlijke cookies.