Merendeel boekenkopers laag- of middenopgeleid

17-06-2024

Het overgrote merendeel van de Nederlanders (86%) leest wel eens een boek. Ruim een derde van de Nederlanders leest zelfs drie keer of vaker per week. KVB Boekwerk presenteert de meest recente reguliere meting van het GfK-SMB-kwartaalonderzoek* naar lees-, leen- en koopgedrag van de Nederlandse consument.

Boeken zijn er voor iedereen

Boeken zijn er voor iedereen, ongeacht sekse, leeftijd, opleiding of inkomen. 57% van de boekenkopers is laag- of middenopgeleid (een vijfde is laagopgeleid). Kijken we naar de sociaal-economische klasse, dan behoort 28% tot de hoogste klasse, 25% tot de laagste. En verder is een derde van de kopers jonger dan 35 jaar tegenover 45% vijftigplussers.

De populairste plekken om een boek te kopen zijn bol.com en de lokale fysieke boekwinkel: 45% respectievelijk 25% heeft daar zijn laatste boek gekocht. Men koopt voornamelijk in de lokale boekhandel vanwege de prettige en inspirerende omgeving die de boekhandel vormt en om de lokale ondernemer te steunen. Ruim de helft van de Nederlanders vindt het dan ook belangrijk dat er een boekwinkel bij hem of haar in de buurt is. Grote redenen om op internet te winkelen zijn juist het gemak van het thuiswinkelen en het grote aanbod.

Lichte stijging leesfrequentie

In 2024 is er een lichte toename te zien in de leesfrequentie van Nederlanders: 37% leest drie keer per week of vaker, tegenover 32% vorig jaar. Het aandeel Nederlanders dat nooit leest is daarnaast iets afgenomen, van 18% in 2023 naar 14% in 2024.

Behalve het totaal aantal lezers zijn het aantal e-booklezers en het aantal luisterboekluisteraars in 2024 licht gestegen. 55% van de lezers leest wel eens e-books, en een kwart van de Nederlanders luistert wel eens naar een luisterboek. Hybride lezers – die een combinatie van boektypes gebruiken – zijn vooral heavy lezers. Ze zijn ook iets hoger opgeleid en jonger dan lezers die alleen van papier lezen.

Jongere lezers lezen vaker Engelstalig

De stijgende populariteit van het anderstalige – over het algemeen Engelstalige – boek zal weinig boekenvakkers zijn ontgaan. Bijna één op de vijf Nederlanders leest in 2024 maandelijks in het Engels; 2% leest zelfs nooit een boek in het Nederlands. Jongere lezers onder de 35 jaar lezen vaker Engelstalig dan ouderen: 36% van hen doet dat maandelijks, tegenover slechts 5% van de 65-plussers.

Om verdere inzichten te bieden in de leesgewoonten van anderstalige lezers, heeft KVB Boekwerk een extra analyse uitgevoerd op de GfK-data. Daarbij zoemen we in op de anderstalige lezer: wie is deze lezer en hoe wijkt hij af van de Nederlandstalige lezer? Het artikel gewijd aan de anderstalige lezer vindt u hier.

* KVB Boekwerk presenteert het onderzoek dat wordt uitgevoerd door GfK in opdracht van de Groep Algemene Uitgevers, Koninklijke Boekverkopersbond, Stichting CPNB, Stichting Lezen en Koninklijke Bibliotheek.

Ook interessant voor u

Deze website maakt gebruik van cookies. We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken. Onze cookies

Cookie instellingen

Via de cookie instellingen kunt u uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.

NoodzakelijkNoodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

StatistiekenStatistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

VoorkeurenVoorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.

MarketingMarketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.

Niet-geclassificeerdNiet-geclassificeerde cookies zijn cookies die we nog aan het classificeren zijn, samen met de aanbieders van afzonderlijke cookies.