Merendeel boekenkopers laag- of middenopgeleid

17-06-2024

Het overgrote merendeel van de Nederlanders (86%) leest wel eens een boek. Ruim een derde van de Nederlanders leest zelfs drie keer of vaker per week. KVB Boekwerk presenteert de meest recente reguliere meting van het GfK-SMB-kwartaalonderzoek* naar lees-, leen- en koopgedrag van de Nederlandse consument.

Boeken zijn er voor iedereen

Boeken zijn er voor iedereen, ongeacht sekse, leeftijd, opleiding of inkomen. 57% van de boekenkopers is laag- of middenopgeleid (een vijfde is laagopgeleid). Kijken we naar de sociaal-economische klasse, dan behoort 28% tot de hoogste klasse, 25% tot de laagste. En verder is een derde van de kopers jonger dan 35 jaar tegenover 45% vijftigplussers.

De populairste plekken om een boek te kopen zijn bol.com en de lokale fysieke boekwinkel: 45% respectievelijk 25% heeft daar zijn laatste boek gekocht. Men koopt voornamelijk in de lokale boekhandel vanwege de prettige en inspirerende omgeving die de boekhandel vormt en om de lokale ondernemer te steunen. Ruim de helft van de Nederlanders vindt het dan ook belangrijk dat er een boekwinkel bij hem of haar in de buurt is. Grote redenen om op internet te winkelen zijn juist het gemak van het thuiswinkelen en het grote aanbod.

Lichte stijging leesfrequentie

In 2024 is er een lichte toename te zien in de leesfrequentie van Nederlanders: 37% leest drie keer per week of vaker, tegenover 32% vorig jaar. Het aandeel Nederlanders dat nooit leest is daarnaast iets afgenomen, van 18% in 2023 naar 14% in 2024.

Behalve het totaal aantal lezers zijn het aantal e-booklezers en het aantal luisterboekluisteraars in 2024 licht gestegen. 55% van de lezers leest wel eens e-books, en een kwart van de Nederlanders luistert wel eens naar een luisterboek. Hybride lezers – die een combinatie van boektypes gebruiken – zijn vooral heavy lezers. Ze zijn ook iets hoger opgeleid en jonger dan lezers die alleen van papier lezen.

Jongere lezers lezen vaker Engelstalig

De stijgende populariteit van het anderstalige – over het algemeen Engelstalige – boek zal weinig boekenvakkers zijn ontgaan. Bijna één op de vijf Nederlanders leest in 2024 maandelijks in het Engels; 2% leest zelfs nooit een boek in het Nederlands. Jongere lezers onder de 35 jaar lezen vaker Engelstalig dan ouderen: 36% van hen doet dat maandelijks, tegenover slechts 5% van de 65-plussers.

Om verdere inzichten te bieden in de leesgewoonten van anderstalige lezers, werkt KVB Boekwerk momenteel aan een extra analyse op de GfK-data. Daarbij zoemen we in op de anderstalige lezer: wie is deze lezer en hoe wijkt hij af van de Nederlandstalige lezer? Het artikel gewijd aan de anderstalige lezer verschijnt eind juni op de KVB Boekwerk website.