Tweetalige boekenkoper koopt vaker Nederlands dan Engels

05-07-2024

De populariteit van Engelstalige boeken neemt toe. De markt voor anderstalige boeken in Nederland bestaat met name uit Engelstalige boeken. Tussen 2019 en 2023 is deze markt in afzet met 65% gestegen, en in 2023 bedraagt het afzetaandeel op de totale A-boekenmarkt 20% (zie Monitor Markt 2023). In dit artikel geven we op basis van de meest recente data van het SMB-GfK-kwartaalonderzoek* inzicht in het koopgedrag van Nederlanders en schetsen we een profiel van de Engelstalige koper.

Hoeveel Nederlanders kopen Engelstalige boeken?

45% van de Nederlanders koopt weleens Engelstalige boeken. Dat betekent niet dat zij allemaal frequente kopers zijn. Voor 16% van de Nederlanders geldt dat zij ieder kwartaal Engelstalige boeken kopen; 29% koopt minder vaak Engelse boeken.

Is er een groep die vaker Engelstalige dan Nederlandstalige boeken koopt? Jawel, maar dit is slechts een minderheid. De koper van Nederlands- én Engelstalige boeken (de tweetalige koper) schaft over het algemeen vaker Nederlandse boeken aan dan Engelse. 46% van hen koopt vaker Nederlandstalige boeken dan Engelstalige; 37% koopt ongeveer even vaak Nederlands en Engels en 17% koopt vaker een Engels boek. In de toekomst is het mogelijk om op basis van de GfK-data bij te houden hoe deze verhouding zich door de jaren heen zal ontwikkeling.

Dat betekent dat de koopfrequentie van Engelstalige boeken gemiddeld lager ligt. Tweetalige kopers geven significant vaker aan dat zij op maandelijkse basis Nederlandstalige boeken kopen. 19% van de tweetalige kopers koopt namelijk maandelijks een of meer Nederlandstalige boeken; 14% van hen koopt maandelijks een of meer Engelstalige boeken. Een meerderheid – 66% – koopt slechts enkele keren per jaar of zelfs minder vaak een Engelstalig boek.

Als we kijken naar het gedrag van de tweetalige lezers – die dus in het Nederlands en in het Engels lezen – is dit effect nog sterker: 48% van hen is een heavy (wekelijkse) lezer van Nederlandstalige boeken. Dit staat tegenover 17% van de tweetalige lezers die wekelijks Engelse boeken lezen.

Koper van Engelstalige boeken is jonger

We schetsen op basis van persoonskenmerken en gedrag een profiel van de koper van Engelstalige boeken. Hoewel in het algemeen meer vrouwen boeken kopen, is de koper van Engelstalige boeken vaker een man (55% versus 45% vrouw). Kunnen we bevestigen dat Engelstalige boeken populair zijn onder jongere kopers? Ja, de Engelstalige koper is relatief jong: 47% van hen is jonger dan 35 jaar. Van de kopers die geen Engelse boeken kopen is slechts 16% jonger dan 35 jaar. Dat Engelse boeken populairder is onder jongeren bleek al uit een eerdere meting van het SMB-GfK-onderzoek naar anderstalig lezen.

Behalve dat kopers van Engelstalige boeken jonger en vaker vrouw zijn dan Nederlandstalige kopers, zijn ze ook vaker hogeropgeleid, van een hogere sociaal-economische klasse en verdienen ze vaker boven modaal. Bovendien komt de helft (49%) van de Engelstalige kopers uit de grote steden of het westen van het land. Onder Nederlandstalige kopers is dit slechts 39%.

De koper die geen Engelstalige boeken koopt vertoont een tegengesteld profiel. Deze koper is vaker vrouw en ouder: 33% is 65-plusser, versus 10% van de Engelstalige koper. Ook komen deze kopers vaker uit de laagste sociaal-economische klasse, zijn ze vaker lager opgeleid en verdienen ze vaker onder modaal. Een groter deel van hen komt uit het noorden, zuiden of westen van het land (61% versus 51% van de Engelstalige kopers).

De Engelstalige koper koopt überhaupt vaker nieuwe boeken, ongeacht taal. 22% koopt maandelijks boeken, ten opzichte van 6% van de groep die geen Engelstalige boeken koopt.

De Engelstalige koper koopt  het vaakst spannende boeken. Daarin verschillen zij niet van de gemiddelde boekenkoper. Er is wel een aantal genres die de Engelstalige koper beduidend vaker koopt. Zo kopen zij vaker literaire romans (36% tegenover 30% van de gemiddelde koper); fantasy (26% versus 17%) en young adult (19% versus 12%). Daarnaast is 66% van de Engelstalige koper een hybride lezer: een lezer die van meerdere verschijningsvormen gebruik maakt, zoals papier, e-book en luisterboek. Van de kopers die geen Engelstalige boeken kopen, is 33% een hybride lezer.

Engelstalige kopers zijn ook frequente lezers: bijna tweederde (65%) leest minimaal één keer per week, 25% zelfs dagelijks. Van de Nederlandstalige kopers leest een kleiner deel wekelijks, namelijk de helft (49%). Het aandeel dagelijkse lezers is wel ongeveer even groot (26%).