Concurrentieverhoudingen

19-11-2018

Monitor 2017 – Uitgevers


Concurrentieverhoudingen blijven gelijk

In de verhoudingen tussen uitgevers is ten opzichte van het voorgaande jaar nagenoeg niets veranderd. Om te bepalen hoe marktmacht geconcentreerd of verdeeld is, is de totale omzet in de verkoopmarkt voor Nederlandstalige titels verdeeld in vier kwarten. Het gaat hier om verkoop via retailers aan consumenten. Net als de twee voorgaande jaren zijn de vijf grootste uitgeverijen verantwoordelijk voor een kwart van de omzet, gevolgd door zeven uitgeverijen in het tweede kwart. Er zijn 27 uitgeverijen verantwoordelijk voor het derde kwart van de omzet. Hoewel de aantallen gelijk zijn gebleven, is het aannemelijk dat de samenstelling van kwart 1 en 2 veranderd is. Dit is onder andere te zien aan de verhouding van de omzet van genres per kwart en het belang van bestsellers per kwart.

In 2017 waren 39 uitgeverijen verantwoordelijk voor 75% van de marktomzet, vorig jaar was dat één minder.

In het vierde kwart is het aantal uitgeverijen gestegen, in tegenstelling tot een daling in de afgelopen jaren. Kwart 4 bevat 4.066 uitgeverijen ten opzichte van 3.962 in 2016. Het betreft hier veel uitgeverijen met een afzet van één of enkele boeken. De totale afzet van deze groep daalt echter licht, net als de gemiddelde omzet per uitgeverij.

De 39 grootste uitgevers brengen 53% van de titels op de markt. Daarvan komt de eerste 20% voor rekening van uitgevers in kwart 1 en 13% voor rekening van uitgevers in kwart 2. De uitgeverijen van kwart 1 brengen dit jaar minder titels (ISBN) op de markt dan vorig jaar, terwijl dit aantal de jaren ervoor steeg. In plaats daarvan is dit jaar het aantal titels van kwart twee fors gestegen. Als resultaat hiervan is de gemiddelde omzet per titel voor de grootste uitgeverijen gestegen, terwijl deze voor de uitgeverijen uit kwart 2 flink gedaald is.

Literair-cultureel segment

In het literair-culturele segment zijn 26 uitgeverijen verantwoordelijk voor 75% van de marktomzet, dit is gelijk gebleven met vorig jaar.  Ook hier zien we dat het aantal uitgeverijen aan de onderkant van de markt (kwart 4) voor het eerst sinds jaren stijgt, van 2.317 in 2016 naar 2.413 in 2017. Het aandeel in verkochte titels in kwart 4 is stabiel gebleven en staat net als vorig jaar op 48%.

Omzet per titel


De gemiddelde omzet per titel is de afgelopen jaren in zijn algeheel gehaald, van €2850,- per titel in 2012 naar €2200,- in 2017. Ook hier zijn belangrijke verschillen per kwart van de uitgeversmarkt te zien. Uitgeverijen uit kwart 2 hebben gemiddeld de hoogste omzet per ISBN, en zitten net zoals vorig jaar rond de €4200,-. De verhoudingen tussen de verschillende kwartielen wat betreft omzet per titel zijn zo goed als gelijk gebleven.

Onderzoeksverantwoording

Deze website maakt gebruik van cookies. We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken. Onze cookies

Cookie instellingen

Via de cookie instellingen kunt u uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.

NoodzakelijkNoodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

StatistiekenStatistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

VoorkeurenVoorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.

MarketingMarketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.

Niet-geclassificeerdNiet-geclassificeerde cookies zijn cookies die we nog aan het classificeren zijn, samen met de aanbieders van afzonderlijke cookies.