Verkoopkanalen in 2023

25-01-2024 / update: 07-03-2024

Jarenlang won e-commerce aan terrein in de boekenverkoop. In 2017 was het afzetaandeel van het online kanaal nog 32% en dat aandeel is inmiddels gestegen naar 44%. Dit jaar zien we voor het eerst geen verschil in de verhouding van het afzetaandeel ten opzichte van vorig jaar. Ook binnen de markt voor Nederlandstalige boeken is het afzetaandeel gelijk gebleven, waarbij e-commerce op 38% zit.

KVB Boekwerk presenteert dit jaar weer de jaarcijfers in de marktmonitor. Met twee dashboards besteden wij aandacht aan de algemene verkoopcijfers en de ontwikkelingen binnen de verkoopkanalen.  Hieronder vindt u het dashboard over de verkoopkanalen. Het dashboard bevat zes pagina’s, met daarin aandacht voor ontwikkelingen in de afzet en omzet van boeken binnen verkoopkanalen. Hierbij wordt ook ingezoomd op de Nederlandstalige- en anderstalige boekenmarkt en de verkoop van genres. Kijk onder het dashboard of klik hier voor een opsomming van de belangrijkste resultaten uit het onderzoek.

Let op: Bij het verschijnen van deze monitor waren nog niet alle marktcijfers met betrekking tot e-bookverkoop bekend en waren de cijfers over genres dus exclusief e-books. Op 7 maart 2024 is deze monitor geüpdatet met de cijfers over e-books. Enkele cijfers zijn met ingang van 7 maart 2024 dus anders dan daarvoor.

Voor meer over de methodologische keuzes, bekijk de onderzoeksverantwoording.

Dashboard verkoopkanalen

De belangrijkste resultaten opgesomd

  • In 2023 werden via fysieke winkels meer boeken verkocht (56%) dan het e-commercekanaal (44%). Deze verhouding is ongewijzigd ten opzichte van 2022. In 2019 was de verhouding 63% via het offline kanaal vs. 37% via het online kanaal.
  • De afzet via fysieke winkels stijgt voor het tweede jaar op rij, met 0,2%. De positieve lijn die in 2022 na 4 jaar daling (2018 t/m 2021) werd ingezet houdt vooralsnog aan. De afzet via e-commerce is gelijk gebleven ten opzichte van vorig jaar. In 2022 zagen we nog een daling van -12%.
  • De afzet van Nederlandstalige boeken via e-commerce daalt licht (-2%).
  • Nederlandstalige titels worden net als vorig jaar vooral via het fysieke kanaal verkocht, het afzetaandeel is 62%.
  • De positie van e-commerce in de anderstalige boekenmarkt is in 2023 nog steeds dominant: het afzetaandeel is 72%, een lichte stijging t.o.v. 2022 (+2%).
  • De afzet van anderstalige boeken via e-commerce is met +5% gestegen. De afzet via fysieke winkels is in 2023 gedaald met -5%.
  • De afgelopen 5 jaar is binnen e-commerce de afzet van kinderboeken het sterkst gestegen (+39%). De grootste daling bij de fysieke afzet sinds 2019 zien we bij Non-fictie vrije tijd (-25%) en Fictie met 21%. Ten opzichte van het voorgaande jaar zien we de grootste daling bij Non-fictie vrije tijd (-10%) binnen e-commerce.
  • In het literair-cultureel segment zijn fysieke boekwinkels nog steeds dominant met een afzet aandeel van 70%, een stijging van +6% sinds 2021.
  • In de fysieke winkels werden in 2022 opvallend meer unieke anderstalige titels verkocht (+16%). Dit jaar zet de stijging door, +4%. Daarnaast is er een duidelijke stijging (+14%) in de verkoop van unieke anderstalige titels via het e-commercekanaal. 

Ook interessant voor u

Deze website maakt gebruik van cookies. We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken. Onze cookies

Cookie instellingen

Via de cookie instellingen kunt u uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.

NoodzakelijkNoodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

StatistiekenStatistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

VoorkeurenVoorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.

MarketingMarketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.

Niet-geclassificeerdNiet-geclassificeerde cookies zijn cookies die we nog aan het classificeren zijn, samen met de aanbieders van afzonderlijke cookies.