Afzet anderstalige boeken neemt toe, maar minder hard dan afgelopen jaren

25-01-2024

In 2023 zijn er in de algemene boekenmarkt ruim 43 miljoen boeken verkocht. Dit is een kleine stijging ten opzichte van vorig jaar (0,1%). De bruto omzet bedraagt in 2023 685 miljoen euro. Dit is 3% meer dan in 2022. De fysieke winkels laten een kleine stijging van 0,2% zien. De afzet bij het e-commercekanaal is dit jaar gelijk gebleven, na een daling van 12% vorig jaar. De afzet via het e-commercekanaal is sinds 2019 met 30% toegenomen. Terwijl de afzet van fysieke winkels sinds 2019 is gedaald met 2%.

Bij het verschijnen van deze monitor zijn nog niet alle marktcijfers met betrekking tot e-boekverkoop bekend en zijn de cijfers over genres dus exclusief e-boeken. Begin maart wordt deze monitor geüpdatet met de cijfers over e-boeken.

Afzetaandeel anderstalig stabiliseert

Eén op de vijf papieren boeken die in 2023 werden verkocht was anderstalig. Het afzetaandeel van anderstalige boeken is licht gestegen ten opzichte van 2022 met 2%. Ten opzichte van 2022 zien we een afzetstijging van 2% voor anderstalige titels. In 2021 was die stijging nog 28% en in 2022 19%. Wel zijn er in 2023 12% meer unieke anderstalige titels verkocht dan in 2022. Dit komt neer op 516 duizend unieke anderstalige titels.

De afzet van anderstalige boeken is sinds 2019 in totaal gestegen met 65%; ook zijn er 43% meer unieke anderstalige titels verkocht. De afzet van anderstalige kinderboeken is twee en een half keer zo groot en die van fictie is verdubbeld sinds 2019. 72% van de anderstalige boeken wordt via het e-commercekanaal verkocht.

Tijdens cadeauperiode meer via fysieke winkels verkocht

Tijdens de cadeauperiode in 2023 zijn 6% meer boeken gekocht in de fysieke winkel dan in het voorgaande jaar. E-commerce verkocht 2% meer boeken dan in 2022. Tijdens de cadeauperiode (week 47-52) is 61% van de boeken in een fysieke winkel gekocht, dit aandeel is 1 procentpunt hoger vergeleken met vorig jaar.  Vergeleken met 2019 zijn er dit jaar ook 6% meer in fysieke winkels gekocht en 27% meer via e-commerce.

Meer kinderboeken verkocht t.o.v. 2019; minder fictie

De afzet van papieren boeken (alle talen) t.o.v. 2022 is bij de genres fictie en non-fictie vrije tijd (o.a. kook- en hobbyboeken) gedaald met respectievelijk 3% en 4%.  Ten opzichte van 2019 is de totale afzet van Kinderboeken gestegen met 15% en non-fictie vrije tijd is met 12% gedaald.

Binnen de Nederlandstalige markt zien we deze daling zelfs iets sterker, non-fictie vrije tijd daalt t.o.v. 2022 met 6% en fictie en non-fictie informatief beiden met 4%. Ten opzichte van 2019 is de afzet van Nederlandstalige kinderboeken gestegen met 8% en fictie is met 15% gedaald. Ook non-fictie vrije tijd is gedaald met 17%.

Aandeel literair-cultureel daalt geleidelijk

Net als afgelopen jaar daalt de totale afzet van literair-culturele boeken, dit jaar met 6%. Ook het aandeel van literair-culturele titels daalt. Dit is een trend over de afgelopen 5 jaar. Tussen 2019 en 2023 is dit aandeel gedaald van 57% naar 53%.

Binnen de literair-culturele segment zien we bij alle genres een daling ten opzichte van 2022, behalve bij kinderboeken, waar de afzet gelijk is gebleven. Sinds 2019 is de afzet kinderboeken binnen het literair-cultureel segment gestegen met 8%. De afzet van fictie is in dezelfde periode gedaald met 17% en die  van non-fictie met 22%.

Groeiende positie e-commerce lijkt te stagneren

Jarenlang won e-commerce aan terrein in de boekenverkoop. In 2017 was het afzetaandeel van het online kanaal nog 32%; dat aandeel is inmiddels gestegen naar 44%. Dit jaar zien we daarentegen geen verschil in de verhouding van het afzetaandeel ten opzichte van vorig jaar. Ook binnen de markt voor Nederlandstalige boeken is het afzetaandeel gelijk gebleven, waarbij e-commerce op 38% zit.

Stijging verkoop losse e-boeken na 2 jaar daling

De afzet van ‘losse’ e-boeken – dat wil zeggen: verkoop buiten abonnementsvormen om – is met 5% gestegen. De twee jaren ervoor zagen we een daling (-5% in 2022 en -1% in 2021). In vergelijking met 2022 is het afzetaandeel van e-boeken ten opzichte van papieren boeken licht gestegen met een half procentpunt naar 9% van de totale jaarafzet. Sinds 2019 is de afzet en omzet van e-boeken gestegen met respectievelijk 11% en 24%.

Abonnementsdiensten voor e-boeken en audioboeken

Met dank aan CB kunnen we ook iets zeggen over de omzetontwikkeling commerciële e-boeken en luisterboekabonnementen. Uit de CB-data blijkt dat de omzet van gedistribueerde e-boeken en luisterboeken via abonnementen blijft groeien met 21%, volgens een eerste voorlopige schatting voor 2023.

Het omzetaandeel van gedistribueerde e-boeken en luisterboeken via abonnementen op het totaal aan digitale e-commerce (e-boek- en luisterboekverkoop buiten abonnementsvormen plus abonnementen voor e-boeken en luisterboeken) is ook gestegen. In 2023 bedroeg het omzetaandeel volgens de eerste voorlopige schatting 48% en dit jaar is dat 50%.

Prijzen blijven stijgen

De gemiddelde prijs van een Nederlandstalige papieren boek is € 15,74 en die van een e-boek is € 10,35. Dit komt neer op een totale gemiddelde prijs van €15,27. De prijs van papieren boeken stijgt met 3% en die van e-boeken met 7% ten opzichte van 2022.

Op basis van verkoop is de gemiddelde prijs van een papieren boek via e-commerce € 19,81 en via de fysieke winkel € 13,92. Vergeleken met 2022 stijgen beide gemiddelde prijzen met 3%.

Het aanzienlijke verschil in gemiddelde prijs van papieren boeken via e-commerce en fysieke winkels ligt vooral aan het soort boeken dat er worden verkocht. Online worden er meer non-fictie boeken verkocht die over het algemeen duurder zijn waardoor de gemiddelde prijs online ook hoger ligt. En in de fysieke winkels worden relatief meer non-boeken verkocht die de gemiddelde prijs verlagen.

Bekijk de dashboards

Blijf op de hoogte van de boekensector.

Aanmelden voor de nieuwsbrief van KVB Boekwerk

Bekijk de dashboards

Deze website maakt gebruik van cookies. We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken. Onze cookies

Cookie instellingen

Via de cookie instellingen kunt u uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.

NoodzakelijkNoodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

StatistiekenStatistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

VoorkeurenVoorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.

MarketingMarketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.

Niet-geclassificeerdNiet-geclassificeerde cookies zijn cookies die we nog aan het classificeren zijn, samen met de aanbieders van afzonderlijke cookies.