Media:Tijd 2018
Andere levensfase, ander leesgedrag
Kijk voor recenter onderzoek onder lezers van boeken op de pagina over consumentenonderzoek.
Vanuit marktperspectief is de eindgebruiker van een boek, een persoon die het koopt om het te lezen of aan een ander te geven. Het ‘resultaat’ is de economische transactie. Maatschappelijk gezien hanteren we een breder perspectief want de eindgebruiker kan ook een lener of een scholier zijn. Lezen draagt bij aan de algemene ontwikkeling maar welke motivaties zijn er nog meer? Wat kopen en lezen we, waarom, en hoeveel tijd besteden we aan lezen? Ons lees- en mediagedrag verandert sterk en dit heeft een maatschappelijke en economische impact.
Andere levensfase, ander leesgedrag
Seminar 2018 – lezen in de digitale wereld
Papieren boek onmisbaar voor onderwijs
Internet kan lezen niet vervangen
Minder lezen, maar nog steeds veel van papier
Wie doet het, en waarom?
Verdiepend onderzoek van SCP en boekenvak
Meerjarige trends en analyses