Zakelijke kansen

16-10-2017

Een ontwikkeling binnen digitale literatuur

Digitale literatuur wordt interessant als business model als het schaalbaar is en aansluit op heersende distributieplatfomen. Daar lijkt nog een uitdaging te liggen. Veel projecten zijn zakelijk interessant als marketingmiddel om nieuwe doelgroepen te bereiken en bredere bekendheid te geven aan de schrijver en zijn werk, de uitgeverij of de boekhandel. Mogelijk kan serial fiction een zelfstandig verdienmodel opleveren. Een digitale aftakking van of variatie op een bestaande tekst kan op een verrassende manier een breder publiek bereiken omdat het een nieuwe manier biedt om met de verhaalwereld in aanraking te komen. En social media-projecten laten zien hoe poëzie een ‘nieuwe vertaling’ kan krijgen.

image

Such Tweet Sorrow

Shakespeare’s Romeo & Juliet uitgevoerd op social media als Facebook, Twitter, YouTube. Realtime project van 5 weken door acteurs van de Royal Shakespeare Company. Bereik van meer dan 100.000 mensen.

Lees verder

image

The Pickle Index

Eén verhaal, verteld uit verschillende perspectieven. In een app en fysieke boeken. De app is in afleveringen gepubliceerd; twee versies van de boeken. Ca 25.000 lezers tot nu toe.

Lees verder

image

The New Yorker Poetry Bot

Een bot voor Facebook en Twitter toont gedichten uit het rijke archief van magazine The New Yorker. De bot bepaalt het moment waarop de gedichten in het account van de lezer worden gepubliceerd.

Lees verder

image

Arcadia

Boek-app waarin de lezen, via in-app aankopen, kan kiezen uit verhaallijnen en genres. Ontwikkeld op verzoek van de auteur. Ook beschikbaar als papieren boek, met minder materiaal.

Lees verder

image

Pentametron

Deze bot maakt eindeloos gedichten door willekeurige tweets te koppelen tot jambische vijfvoetige verzen, sonnetten en zelfs een roman. Twitteraccount met ruim 23.000 volgers, nieuwe roman op komst.

Lees verder

Deze website maakt gebruik van cookies. We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken. Onze cookies

Cookie instellingen

Via de cookie instellingen kunt u uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.

NoodzakelijkNoodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

StatistiekenStatistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

VoorkeurenVoorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.

MarketingMarketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.

Niet-geclassificeerdNiet-geclassificeerde cookies zijn cookies die we nog aan het classificeren zijn, samen met de aanbieders van afzonderlijke cookies.