You Say Time is a River

Innovatieproject uit scan Digitale Literatuur

installatie, website
Nederlands, Engels, mogelijk Farsi, Arabisch en Ghanees

Maria Barnas dichter en bedenker, Felix Salut typografie en design, Jakub Straka design en programmering, AMC Kunstzaken begeleiding

2016, Nederland

Inhoud
Een ruimtelijke, digitale poëziebundel in de ruimtes van de Spoedeisende Hulp in het Academisch Medisch Centrum (AMC) Amsterdam. Op de glazen wanden bij de balies staan dichtregels geprint, die een associatief gedicht vormen als je erlangs loopt. Het zijn fragmenten uit dertig drieregelige gedichten die Maria Barnas schreef, en die als screensavers verschijnen op de monitors in de behandelkamers. Tussen medische informatie door komen de gedichten op. De woorden verschijnen letter voor letter in beeld, een woord per regel, en verdwijnen wanneer je ze hebt gelezen. Patiënten en personeel worden opgeroepen zelf ook gedichten aan te leveren voor op de schermen en bijbehorende website.

Makers
Ontwikkeld en samengesteld door Maria Barnas in opdracht van de AMC Kunststichting voor de nieuwe inrichting van de Spoedeisende Hulp, met steun van het Nederlands Letterenfonds.

Achtergrond
De gedichten kunnen houvast bieden op kwetsbare momenten, zoals bij de Spoedeisende Hulp. Dat is bij uitstek een plek waar verschillende mensen gedwongen bij elkaar in een ruimte zitten, de tijd allemaal op een eigen manier beleven, (zeer) geëmotioneerd zijn en bewust of onbewust hypergevoelig zijn voor de ruimte om zich heen. You Say Time is a River is een manier om patiënten het gevoel te geven dat de werkelijkheid je niet alleen overvalt, maar dat je die ook naar je eigen hand kunt zetten.

Resultaat
Geanimeerde gedichten op schermen van de Spoedeisende Hulp in het AMC die dagelijks door patiënten en personeel worden gezien. Er is een bijbehorende website met door Barnas aangeleverde gedichten, en de mogelijkheid voor anderen (patiënten, personeel etc) om eigen werk in te sturen. Het bijzondere lettertype – de Galapagos – is speciaal voor You Say Time Is a River ontworpen.

Kenmerken [uitleg]
verhaalstrategie: lineair, schrijven