Storium

21-10-2017

Innovatieproject uit scan Digitale Literatuur

https://storium.com

website
Engels

protagonist Labs (startup in San Francisco), medeoprichters Stephen Hood en Josh Whiting (afkomstig uit de startup-scene)

2016–heden, Verenigde Staten

Inhoud
Online multiplayergame waarin je samen met anderen om beurten een scène schrijft in vooropgezette scenario’s. Eén speler neemt de leiding als ‘verteller’. Om de vrijheid enigszins aan banden te leggen, is er een kaartsysteem met uitdagingen en vaardigheden waaraan je moet vasthouden. Bedoeld voor amateurschrijvers, om ervaring op te doen, maar vooral ook om met plezier te schrijven.

Makers
Storium begon als Kickstarter-campagne in 2014, waarmee 250.000 dollar werd opgehaald. Nu het spel is gelanceerd, is het verdienmodel een betaald lidmaatschap dat extra mogelijkheden verschaft bovenop de gratis versie. Je kunt zelf kiezen wat je maandelijks overmaakt; minimaal drie dollar per maand, Storium suggereert vijf.

Achtergrond
De spelvorm reikt participanten steeds een verrassend kader aan om mee te werken . Dat prikkelt de creatieve geest en zorgt er voor dat je snel en gemakkelijk schrijft. Schrijven voor de lol, en het resultaat op speelse wijze met anderen delen, past bij het idee van media-democratisering door het internet.

Resultaat
Website met veertig ‘verhaalwerelden’ waarin je kunt spelen/schrijven. Samen hebben de spelers al meer dan 94 miljoen woorden geproduceerd.

Kenmerken [uitleg]
verhaalstrategie: schrijven, game
vorm: website
financiering: crowd-funded

Meer
http://www.gidsgame.nl Schrijfspel met als titel Victory Boogie Woogie dat in 2012 eenmalig werd georganiseerd door literair tijdschrift De Gids.