Ink

21-10-2017

Innovatieproject uit scan Digitale Literatuur

https://www.inklestudios.com/ink/
software (open source)
Engels

Inkle Studios (Jon Ingold, Joseph Humfrey en collega’s) en diverse vrijwilligers
2016, Verenigd Koninkrijk

Inhoud
Software om interactieve fictie (IF) te maken. Ink werkt met platte-tekstbestanden met een specifieke formattering, wat tegelijk een voordeel en een nadeel is. Een voordeel omdat aftakkende keuzeverhalen zo gemakkelijk en snel opgezet en geschreven kunnen worden, en eenvoudig geïntegreerd in complexe (game)projecten. Een nadeel omdat het de visuele hiërarchie van bijvoorbeeld Twine ontbeert. Maar met de heldere tutorial van Inkle Studios krijgen gebruikers snel grip op deze veelzijdige scripttaal.

Makers
Ink
begon als de pragmatische kern van diverse Inkle Studios-projecten, een manier om in korte tijd veel content te produceren. Zo bestaat het verhaal van 80 Days uit een groot aantal kleine Ink-bestanden. Tegelijk bracht de studio Inklewriter uit, een toegankelijke maar beperkte editor voor interactieve fictie. Nadat bleek dat andere partijen deze editor gebruikten om hun eigen games van aftakkende tekst te voorzien, werd besloten Inklewriter stop te zetten en het veel krachtigere Ink geschikt te maken voor een grotere groep gebruikers.

Achtergrond
Interactieve fictie (IF) is bijna net zo oud als de computer, en tools als het aloude Twine stellen dit medium al jaren beschikbaar aan geïnteresseerde schrijvers. Desondanks blijft IF een niche. Er is een online subcultuur met verzamelsites en wedstrijden, maar van een doorbraak naar een groot publiek is geen sprake. Ink is minder toegankelijk dan Twine, maar zorgt wel voor een nieuwe golf van games waarin een IF-element verweven is. Zonder dat de makers hiervoor hun eigen technologie hoeven te ontwikkelen.

Resultaat
Ink bestaat uit het tekstformat zelf, de testomgeving Inky en een plug-in voor de populaire ontwikkelomgeving Unity, een game engine. Deze drie elementen zijn als opensourceprojecten beschikbaar op GitHub. Met name in kringen van gamemakers is het project goed opgepakt, hoewel er geen downloadaantallen beschikbaar zijn. Inmiddels gebruiken diverse makers het voor hun games, waaronder The Last Night (2018), Bury Me, My Love (2017) en Where the Water Tastes Like Wine (2017). De opensourcecommunity droeg onder andere een JavaScript-variant bij. Inkle Studios is van plan het project te blijven ondersteunen.

Kenmerken [uitleg]
verhaalstrategie: schrijven, aftakkend
vorm: app
financiering: self-funded

Meer
https://ifcomp.org Belangrijke IF-competitie.
http://ifdb.tads.org Belangrijke IF-verzamelsite.
http://twinery.org De bekendste IF-tool.
http://inform7.com Complexere tool dan Twine, die voortkomt uit de techniek achter klassieke tekstadventures.
https://versu.com Artificial Intelligence-gedreven variant op Inform7.
https://texturewriter.com Eenvoudige web-editor voor interactieve fictie.

Deze website maakt gebruik van cookies. We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken. Onze cookies

Cookie instellingen

Via de cookie instellingen kunt u uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.

NoodzakelijkNoodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

StatistiekenStatistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

VoorkeurenVoorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.

MarketingMarketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.

Niet-geclassificeerdNiet-geclassificeerde cookies zijn cookies die we nog aan het classificeren zijn, samen met de aanbieders van afzonderlijke cookies.