Hartenjager

21-10-2017

Innovatieproject uit scan Digitale Literatuur

http://hartenjager.nl

app voor iOS en Android
Nederlands

concept Arnon Grunberg en Hanne Marckmann (producer, oprichter studio Cameleofant / Stichting Society of Play), ontwikkeling Arjan Scherpenisse, tekst Arnon Grunberg

2017, Nederland

 

Inhoud
In de Hartenjager-app stuur je brieven aan Violet, een personage uit de roman Huid en haar van Arnon Grunberg. Eigenlijk is Violet een algoritme, een computerprogramma dat patronen in je tekst herkent en daarop gebaseerd fragmenten kiest om een brief terug te componeren. Gaandeweg verover je Violets hart, als je het goed doet. Om daarbij te helpen kun je woorden en zinnen alvast uitproberen op het ingebouwde kladblok. De brievenschrijver kan ervoor kiezen om na afloop zijn brieven online te publiceren.

Makers
Hartenjager werd gesubsidieerd door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en Nederlands Letterenfonds. Daarnaast investeerde Stichting Society of Play ook zelf in het project, en kwam er een kleine bijdrage van Grunbergs uitgeverij Nijgh en van Ditmar.

Achtergrond
Chatbots, en brievenbots zoals Hartenjager, spelen met de ruimte die we onze gesprekspartners gunnen. We verwachten niet altijd een direct antwoord, we zijn gewend aan hardop denken, bloemrijk taalgebruik, ruis. En dus accepteren we ook de gaten en sprongen in onze procedurele briefwisseling met Violet. De literaire context versterkt dit effect: van Arnon Grunbergs personage verwachten we iets humoristisch, ontregelends of anderszins prikkelends. Als zijn brieven een heel andere richting inslaan, wijten we dat niet aan een gebrekkig algoritme, maar aan de wispelturigheid van de auteur. Daarbij zorgt het spelelement ervoor dat zij die hier benieuwd naar zijn, vrij zijn om te gaan speuren naar de grenzen van de techniek en van het corpus aan brieffragmenten.

Resultaat
Een app voor iOS en Android

Kenmerken [uitleg]
verhaalstrategie: schrijven, algoritme
vorm: app
financiering: Cultuurfonds 

Meer
https://event0game.com Game waarin je een band aangaat met een kunstmatige intelligentie op een ruimteschip, middels een tekstinterface.

Deze website maakt gebruik van cookies. We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken. Onze cookies

Cookie instellingen

Via de cookie instellingen kunt u uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.

NoodzakelijkNoodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

StatistiekenStatistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

VoorkeurenVoorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.

MarketingMarketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.

Niet-geclassificeerdNiet-geclassificeerde cookies zijn cookies die we nog aan het classificeren zijn, samen met de aanbieders van afzonderlijke cookies.