Dominantie van mobiele technologie

21-09-2017

Een ontwikkeling binnen digitale literatuur

Veel vernieuwing vindt plaats op de smartphones die we dagelijks bij ons hebben. Relatief toegankelijke tools stellen makers in staat iets nieuws te ontwikkelen en distribueren. In digitale literatuurprojecten is de hardware vaak naadloos verweven met gebruikspatronen, bijvoorbeeld als ze zich afspelen op social media. Soms onderzoeken makers juist de manier waarop gebruikers het scherm aanraken, en hoe dit gebruikt kan worden om een verhaal te vertellen, in visuele vorm of met tekst.

Projecten waarin specifiek augmented reality een rol speelt, staan onder Verbinden van de digitale en fysieke wereld.

image

Bitterveld

Reis met ondergrondse door Berlijn langs herdenkingsmonumenten uit de oorlog. De plattegrond van de metro is de interface voor verschillende verhaallijnen.

Lees verder

image

The Pickle Index

Eén verhaal, verteld uit verschillende perspectieven. In een app en fysieke boeken. De app is in afleveringen gepubliceerd; twee versies van de boeken. Ca 25.000 lezers tot nu toe.

Lees verder

image

Device 6

Surrealistische thriller waarbij de tekst ook fungeert als plattegrond en puzzelaanwijzing. App, gemaakt door een gamestudio, met minder ruimte voor het literaire aspect. 400.000 downloads.

Lees verder

image

Wuwu & co

Geanimeerde kinderboekenapp aangestuurd door verschillende functies van de tablet: camera, positie, beweging, microfoon. Kinderen ‘stappen in’ het verhaal. Won de Bologna Ragazzi Digital Award.

Lees verder

image

Such Tweet Sorrow

Shakespeare’s Romeo & Juliet uitgevoerd op social media als Facebook, Twitter, YouTube. Realtime project van 5 weken door acteurs van de Royal Shakespeare Company. Bereik van meer dan 100.000 mensen.

Lees verder

image

Pry

Boek en film versmolten tot een app. De lezer wisselt tussen heden en flashbacks van een blind wordende man. Prijswinnende app, met meer dan 100.000 downloads.

Lees verder

image

Hartenjager

Briefwisseling met romanpersonage van Arnon Grunberg. Jij schrijft de brieven, de app schrijft terug. Spel met de ruimte tussen gesprekspartners in een literaire context.

Lees verder

Deze website maakt gebruik van cookies. We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken. Onze cookies

Cookie instellingen

Via de cookie instellingen kunt u uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.

NoodzakelijkNoodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

StatistiekenStatistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

VoorkeurenVoorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.

MarketingMarketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.

Niet-geclassificeerdNiet-geclassificeerde cookies zijn cookies die we nog aan het classificeren zijn, samen met de aanbieders van afzonderlijke cookies.