Blackbar

21-10-2017

Innovatieproject uit scan Digitale Literatuur

http://mrgan.com/blackbar/

betaalde iOS-app voor iPhone en iPad
Engels

Neven Mrgan bedenker en auteur

2013, Verenigde Staten

 

Inhoud
Een literaire game waarin je een gecensureerde briefwisseling ontcijfert, tegen de achtergrond van een dystopische toekomst waarin censuur en surveillance aan de orde van de dag zijn. Per brief moet de lezer ontbrekende woorden in zwarte vlakken invullen. Pas als de gecensureerde woorden geraden zijn, komt de volgende brief in beeld. Op die manier wordt langzamerhand het verhaal duidelijk.

Makers
Neven Mrgan bedacht en schreef het verhaal, voor de app-ontwikkeling schakelde hij de hulp van een vriend in. Het werk werd ontwikkeld zonder externe financiering.

Achtergrond
De tekst staat centraal, daarom is het design simpel. Je moet een oplettende lezer zijn om vooruit te komen. Dit kan soms frustratie opwekken, en dat is ook de bedoeling, want censuur gaat in tegen de menselijke natuur, aldus Mrgan.

Resultaat
Betaalde iOS-app voor iPhone en iPad met 45.000 downloads.

Kenmerken [uitleg]
verhaalstrategie: lineair, game
vorm: app
financiering: self-funded

Meer
http://mrgan.com/grayout/ Vervolg op Blackbar
http://www.studiolouter.nl/projecten/puzzling-poetry/ Nederlandse game waarin je gedichten ontcijfert en spelenderwijs doorgrondt.
http://www.counterwavegames.com/okbos/ Game waarin je bestaande boekteksten ontcijfert.
http://losswords.com/ Nog een game waarin je literaire teksten herstelt