80 Days
Innovatieproject uit scan Digitale Literatuur
http://www.inklestudios.com/80days/
betaalde app voor o.a. smartphones
Engels
Inkle Studios (regisseurs Jon Ingold en Joseph Humfrey, auteur Meg Jayanth)
2014, Verenigd Koninkrijk
Inhoud
Een bewerking van 80 Days Around The World van Jules Verne. De speler neemt de rol van Passepartout aan, de bediende van de beroemde Phileas Fogg, en moet Fogg over de hele wereld begeleiden. Met de wereldbol als interface kies je de route, en elk pad en elke stad heeft een uniek (interactief) narratief. Het plot vormt zich afhankelijk van de keuzes die de speler maakt.
Makers
Een deel van de ontwikkeling werd gefinancierd door een uitgever, in ruil voor een deel van de royalties. De rest werd door de makers zelf bekostigd, uit inkomsten uit eerdere projecten.
Achtergrond
80 Days is een game die je kunt winnen, maar put ook uit de ervaring met interactieve fictie van Inkle Studios. Doordat de speler steeds zijn eigen route kiest, en overal waar hij gaat interactieve dialogen voert met fictieve personages, ontstaat er een wereldwijd narratief, bestaande uit diverse miniatuurverhaaltjes. De ervaring is daardoor ook voor iedere speler anders.
Resultaat
Betaalde app voor diverse platformen, waaronder smartphones. 80 Days heeft 500.000 spelers bereikt. Won diverse prijzen, waaronder TIME Magazine Game of the Year 2014, winner of IGF for Excellence in Narrative 2015, en vier BAFTA-nominaties in 2015. Door de inkomsten uit 80 Days is Inkle Studios uitgebreid en komt er in 2017 een nieuwe, nog ambitieuzere fictiegame uit: Heaven’s Vault.
Kenmerken [uitleg]
verhaalstrategie: non-lineair, game
vorm: app
financiering: self-funded