Emotionele waarde van boekcadeau is groot

16-12-2022

Met de kerstdagen voor de deur schiet de verkoop van boeken omhoog, zoals jaarlijks gebeurt in de laatste weken van het jaar. Het boek als cadeau blijft dus populair, maar niet iedere cadeaugever vindt het even gemakkelijk om een boek uit te kiezen om cadeau te geven. Daarom is in de meest recente meting van het GfK-SMB-kwartaalonderzoek* onderzocht op welke manieren het cadeau geven van boeken kan worden gestimuleerd.

Boekcadeau is persoonlijk en voor iedereen

Het boek is een zeer persoonlijk cadeau. De tijd en moeite die de cadeaugever heeft gestopt in het zoeken van een geschikt boek voor de ontvanger, geeft het een hoge emotionele waarde. Een respondent noemt het boek ‘misschien wel het meest persoonlijke cadeau dat je kunt geven’. Omdat het zo persoonlijk is, is er ook een geschikt boek voor iedereen te vinden. Hierbij hoeft niet niet alleen om fictie te gaan: fotoboeken, informatieve boeken of boeken die aansluiten bij iemands hobby geeft men als cadeau, ook als de ontvanger geen lezer is.

Toch heeft de persoonlijke aard van het boekcadeau een keerzijde. Omdat het zo’n hoge emotionele waarde heeft, wordt het boek niet zomaar gegeven aan iemand die minder dichtbij staat. Als je iemand niet kent, is het lastig om een passend boek uit te kiezen. Ook kost het veel tijd om een boek uit te zoeken en vindt men het lastig om te bepalen of een boek wel bij de ontvanger past, zeker als de gever zelf het boek niet heeft gelezen. Dit zijn voor cadeaugevers de belangrijkste barrières om een boek te geven; soms kiest men hierdoor toch voor iets anders dan een boek.

Inspiratie wordt fysiek én online opgedaan

Omdat de keuze voor het juiste boek lastig is voor de meeste cadeaugevers, is het belangrijk om inspiratie op te doen. Wanneer cadeaugevers nog niet weten welk boek zij cadeau willen geven, bezoeken zij over het algemeen de fysieke boekhandel om daar inspiratie op te doen.  Hierbij helpen boekentoptiens en tafels met mooi gepresenteerde boeken. Ook persoonlijk advies wordt zeer gewaardeerd: ‘Ik ga het liefst naar de boekhandel om te kijken hoe het boek echt is, of het bij diegene past. Ik lees zelf niet veel maar ik geef mijn vader wel altijd een boek. In een boekhandel laat ik me adviseren door te vertellen over de interesse van iemand.’

Behalve de fysieke boekhandel spelen ook het internet en sociale media een rol bij het oriëntatie- en aankoopproces. Men zoekt bijvoorbeeld naar populaire boeken via Google en leest recensies op bol.com. Sociale media vormt juist een aanleiding om een boek cadeau te doen. Zo ziet men op Twitter en Facebook regelmatig boekaanbevelingen en -advertenties voorbijkomen die de cadeaugevers op ideeën brengen.

Tastbaarheid en visuele prikkels van belang voor boekcadeau

Over het algemeen verkiest men het fysieke boek als cadeau boven het e-book en het luisterboek. Dit heeft te maken met de tastbaarheid van het fysieke boek. Een respondent zei over het e-book: ‘voor je gevoel geef je dan ook niets’, omdat je niets fysiek kunt overhandigen. Speciale uitgaves en boeken met mooie omslag doen het dan ook goed als cadeau. Goedkope uitgaves geeft een respondent liever helemaal niet als cadeau.

Toch leveren e-books en luisterboeken voor specifieke ontvangers voordelen op. Zo gaf een respondent aan: ‘Ik kan niet goed lezen in het OV, daar word ik misselijk van en daarvoor is het (luisterboek) wel heel goed’. Dit maakt dat e-books en luisterboeken voor bepaalde (niet-)lezers toch een geschikt cadeau.

5 tips in het kort

Wat kunnen uitgevers en boekverkopers doen om consumenten te stimuleren om een boekcadeau te kopen? Hieronder staat een aantal tips uitgelicht. Download voor meer tips het volledige onderzoek onderaan deze pagina.

  1. Blijf de emotionele waarde van het boek als cadeau benadrukken.
  2. Zet in op ‘koop nu voor later’om de barrière van te weinig tijd tegen te gaan.
  3. Promoot alle boekgenres als cadeau: er is een boek voor iedereen, ook voor de niet-lezer.
  4. Gebruik online aanwezigheid en sociale media, maar ook presentatie in de fysieke winkel om boekcadeaus te promoten.
  5. Verleid mensen door meer over het boek weg te geven, bijvoorbeeld met een trailer of audioclip in de winkel.

* KVB Boekwerk presenteert het onderzoek dat wordt uitgevoerd door GfK in opdracht van de Groep Algemene Uitgevers, Koninklijke Boekverkopersbond, Stichting CPNB, Stichting Lezen en Koninklijke Bibliotheek.

Ook interessant voor u

Deze website maakt gebruik van cookies. We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken. Onze cookies

Cookie instellingen

Via de cookie instellingen kunt u uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.

NoodzakelijkNoodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

StatistiekenStatistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

VoorkeurenVoorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.

MarketingMarketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.

Niet-geclassificeerdNiet-geclassificeerde cookies zijn cookies die we nog aan het classificeren zijn, samen met de aanbieders van afzonderlijke cookies.