Kwart boekenlezers leest via e-reader

25-02-2020

Hoewel het merendeel van de lezers (71%) nog papieren boeken leest, neemt het aandeel lezers dat een e-reader gebruikt langzaam toe. In 2018 las 22% van de Nederlanders weleens boeken via een e-reader. Lezen via een pc/laptop of een tablet neemt daarentegen af.

Bovenstaande cijfers komen uit de nieuwste editie van GfK, Trends in digitale media, dat eind januari is gepubliceerd. Het onderzoek is in samenwerking met verschillende partijen uitgevoerd, waaronder KVB-SMB. Het onderzoek verschaft inzicht in het bezit en gebruik van mobiele apparaten in het algemeen en specifiek voor het gebruik van media. Het onderzoek geeft tevens inzicht in opkomende ontwikkelingen in digitale media.

Het onderzoek richt zich op verschillende soorten digitale media, waaronder e-readers. Het bezit van e-readers is het hoogst onder 65-plussers en gemiddeld is er 0,4 e-reader aanwezig per huishouden. Verder is de interesse in een onbeperkt e-book abonnement met 15% lager dan in het jaar ervoor (21%). Het aantal e-books op de e-reader dat via zo’n abonnement is verkregen, blijft gelijk. Er staan iets minder gratis boeken op e-readers. Bij de verkooppunten van e-books staat Bol.com met stip op één: 51% van de e-booklezers koopt hier zijn of haar e-books. Kobo, de online bibliotheek.nl en Bookchoice (Elly’s Choice) zijn daarna de meest gebruikte koop- en leenpunten.

Storytel wordt steeds populairder bij luisterboekgebruikers. 24% van de luisteraars gebruikt deze abonnementsdienst, die daarmee vaker wordt gebruikt dan Bol.com of de Luisterbieb. Van de mensen die naar audiobooks luisteren, doet 38% dat minstens één keer per week. De mogelijkheid om het lezen van een boek te combineren met andere activiteiten is de belangrijkste reden om te luisteren.

Andere hoogtepunten uit het onderzoek:

  • Het bezit van smartphones blijft toenemen: 13 miljoen Nederlanders (91%) hebben er één. Men gebruikt de smartphone bovendien voor steeds meer verschillende zaken, zoals online bankieren, online winkelen en als toegangskaart.
  • Het gebruik van tablets blijft dalen. Het bezit is gestabiliseerd op 70%, wat neerkomt op 9,7 miljoen Nederlanders. Tablets worden bovendien voor minder verschillende zaken gebruikt, in tegenstelling tot smartphones.
  • Spotify is de populairste app op de smartphone. Daarmee stoot de muziekstreamdienst YouTube van de troon, die nu op de tweede plaats staat. Nu.nl staat op de derde plek van meest gebruikte media-apps.
  • Virtuele assistenten, zoals Siri of Google Assistant, zijn in opkomst. Een vijfde van de Nederlanders heeft weleens een virtuele assistent gebruikt en ruim driekwart (77%) heeft er weleens van gehoord.

Over het onderzoek

Aan het onderzoek hebben 1.280 Nederlanders meegewerkt van 13 jaar of ouder die gebruik maken van internet. De steekproef is representatief voor 14.020.762 internetters. Er zijn extra respondenten geworven in de leeftijdscategorie 13-17 jaar voor een sterker fundament voor uitspraken m.b.t. jongeren. De meting van december 2019 is de veertiende editie van het onderzoek.

Lees hier het persbericht van de GfK over deze studie.

Deze website maakt gebruik van cookies. We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken. Onze cookies

Cookie instellingen

Via de cookie instellingen kunt u uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.

NoodzakelijkNoodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

StatistiekenStatistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

VoorkeurenVoorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.

MarketingMarketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.

Niet-geclassificeerdNiet-geclassificeerde cookies zijn cookies die we nog aan het classificeren zijn, samen met de aanbieders van afzonderlijke cookies.