Device 6
Innovatieproject uit scan Digitale Literatuur
http://simogo.com/work/device-6/
betaalde iOS-app voor iPhone en iPad
Engels
gamestudio Simogo (Simon Flesser en Magnus Gardebäck)
2013, Zweden
Inhoud
Een surrealistische thriller waarin de tekst zowel de verteller als de plattegrond is. De tekst neemt letterlijk de vorm aan van de ruimtes waarin het verhaal zich afspeelt. Er zitten bovendien aanwijzingen in verborgen om de puzzels aan het eind van elk hoofdstuk op te lossen, en te ontsnappen uit de nachtmerrie van hoofdpersonage Anna, die wakker wordt in een kasteel op een eiland, zonder te weten hoe ze er is beland. Soms moet de gebruiker de tekst terug “volgen” en delen opnieuw lezen om de hints eruit te destilleren.
Makers
Gefinancierd door gamestudio Simogo, die voor deze game intensief samenwerkte met schrijver Jonas Tarestad.
Achtergrond
Device 6 onderzoekt welke functies een tekst tegelijkertijd kan vervullen: een verhaal vertellen, een typografische plattegrond vormen, en aanwijzingen voor puzzels verbergen. Het verhaal en de psychologie van het hoofdpersonage, komen hierdoor wel onder druk te staan. Er is simpelweg niet veel ruimte voor literatuur als een tekst zoveel informatie moet bevatten en instrumenteel wordt ingezet.
Resultaat
Betaalde iOS-app voor iPhone en iPad die 400.000 keer gedownload is.
Kenmerken [uitleg]
verhaalstrategie: lineair, game
vorm: app
financiering: self-funded
Meer
http://simogo.com/work/the-sailors-dream/ Nieuwere, minder game-achtige productie van Simogo.
https://www.happyvolcano.com/projects/the-almost-gone/ Literaire adventure game geschreven door de Vlaamse schrijver Joost Vandecasteele