Inleiding

Naast het Scanonderzoek voert GfK sinds 2007 in opdracht van KVB/Stichting Marktonderzoek Boekenvak (KVB-SMB) vier maal per jaar ook onderzoek uit naar koop-, leen en leesgedrag onder Nederlanders. Dit doet het bureau via haar eigen online (access) consumentenpanel. Van de vier metingen zijn er driewat uitgebreidere onderzoeken (themametingen) en één reguliere beknoptere meting. KVB Boekwerk publiceert deze onderzoeken op de website, samen met een samenvattend artikel. Het consumentenonderzoek gaat over de (veranderingen) in samenstelling van het koop-, lees- en leenpubliek. Daarnaast verleent dit onderzoek  inzichten in trends in motieven voor het kopen, lenen en lezen van boeken. Aan elke themameting doen gemiddeld 1.200 respondenten mee, aan de reguliere metingen 1.000 respondenten. Door weging op achtergrondvariabelen geslacht, leeftijd en opleidingsniveau worden de onderzoeksresultaten representatief gemaakt voor alle Nederlands die 13 jaar of ouder zijn.

Partners zijn de Koninklijke Boekverkopersbond (KBb) en de Groep Algemene Uitgevers van de Mediafederatie (GAU). Aan deze onderzoeken nemen ook Stichting Lezen, de Koninklijke Bibliotheek (voor de openbare bibliotheken) en Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) deel.

Belangrijkste indicatoren

Dit zijn de belangrijkste indicatoren:

  • frequentie van het kopen, lenen en lezen van boeken
  • voorkeur voor het kopen van papieren boeken dan wel e-books
  • achtergrondkenmerken van koop-, leen- en leespubliek
  • achtergrondkenmerken van kopers via e-commerce dan wel fysieke boekwinkels

3-9-2024