Monitor 2015 samenvatting
De Nederlandse Algemene Boekenmarkt zit in de lift. Sinds 2015 groeit de markt weer. In de jaren dat de trend dalend was, bleef het aantal titels (unieke ISBN’s) dat in Nederland verkocht werd, op peil. Ondanks dat het ondernemers in de markt tegenzat, konden ze de consument dezelfde rijke keuze bieden.
Hieronder vindt u een samenvatting van de resultaten. Lees verder in Boekwerk Monitor 2015 – De markt, Makers, Boekverkopers, Uitgevers, Lezers.
Nederlanders kopen voor 91% Nederlandstalige boeken. Het aandeel anderstalige boeken nam in de periode 2012 – 2015 langzaam toe. Fictieboeken hebben het meeste last gehad van de terugloop in de markt, en vooralsnog profiteren deze boeken nog niet van de groei die weer in de markt zit. Het marktaandeel van kinderboeken en non-fictie informatief nam toe en zorgde voor groei.
Het literair-culturele segment van de markt is sterk. Van de tien verkochte boeken, zijn dat er zes uit het literair-culturele segment. Dat beeld is stabiel, net als dat 56% van de ISBN’s in de verkoop literair-culturele titels zijn, die samen 57% van de omzet voor hun rekening nemen. Bovendien is driekwart van de titels in de top 10 een literair-culturele titel.
Gemiddeld zorgt de top 10 van de bestverkochte boeken voor 5% van de omzet. Soms is dat 6% en soms 4%. Kortom, als een bestseller het bovengemiddeld goed doet, levert dat ca. 1% meer omzet op in de top 10. Maar er is niet elk jaar een block-buster-bestseller. De impact van bestsellers wordt kleiner of meer gespreid over een langere periode.
Het e-book heeft een plek veroverd naast het papieren boek. Het omzetaandeel groeide naar 4% en de afzet naar 6%, maar de groei stabiliseert zich. Het papieren boek is vooralsnog dominant in de markt. Binnen de e-commerce zijn drie op de tien boeken een e-book, en e-books zijn vooral fictietitels.
Het afzetaandeel van het e-commerce-kanaal groeide in 2015 naar 23%, als de verkoop van e-books wordt meegerekend. Exclusief e-books was het afzetaandeel in de markt 17% in 2015. Dit blijkt ook uit onderzoek waarin steeds meer consumenten aangaven zowel de fysieke winkel als de webwinkel te bezoeken. Fysieke winkels realiseren in ingekochte titels (unieke ISBN’s) een groter aandeel in alle in de markt gedistribueerde titels dan webwinkels. Beide aandelen in ingekochte titels groeien echter naar elkaar toe.
De uitgeverijen in Nederland laten een stabiele verdeling over de markt zien. De 40 grootste uitgeverijen vertegenwoordigen 75% van de verkoopomzet in de markt en 51% van de titels in de verkoop. De ruim 4.000 kleinere tot allerkleinste uitgeverijen vertegenwoordigen 25% van de verkoopomzet en de overige 49% van de titels in de verkoop. Uitgeverijen hebben over het algemeen te maken met een dalende omzet per titel. De top 5 uitgeverijen heeft een gespreid portfolio over meerdere genres. De subtop van 7 legt de focus op fictie.
Consumenten vinden lezen goed voor hun algemene ontwikkeling. Het biedt ontspanning en plezier bij het lezen van fictie, en daarbovenop nieuwe kennis, inzichten en ideeën bij het lezen van non-fictie. Het lezen van boeken ondervindt concurrentie van andere (sociale) media. Nederlanders zijn in de periode 2012 – 2015 minder frequent gaan lezen, lezen minder boeken uit en hebben minder leestijd. Tegelijkertijd horen Nederlanders bij de beste lezers van Europa. Er is ook nog steeds een belangrijke intentie of potentieel om te lezen: het kopen van boeken nam minder af dan het lezen van boeken, bovendien zit de markt sinds 2015 weer in de lift.
Tot slot heeft KVB Boekwerk voor het eerst alle spelers in de markt voor het algemene boek in beeld gebracht.