Voorlezen favoriet

17-02-2018

Voorlezen is de derde activiteit die ouders met hun kind doen, na buitenspelen en tv-kijken. Meer dan de helft van de ouders vindt samen lezen of voorlezen essentieel voor de ontwikkeling van het kind. Bijna driekwart van de ouders met kinderen t/m 5 jaar leest dagelijks voor. Dit zijn enkele conclusies uit het door KVB Boekwerk gepubliceerde onderzoek Leesopvoeding, uitgevoerd door GfK*.

Voorlezen blijft dus zeer belangrijk en wordt als (zeer) leuk ervaren door het kind. Belangrijkste redenen om voor te lezen zijn de taalontwikkeling en het plezier. Ruim de helft van de kinderen die kunnen lezen, vindt het leuk om te doen.

Zodra kinderen zelf kunnen lezen, zijn spannende boeken, stripboeken en avonturenboeken het populairst. Bijna eenderde van de ouders bezoekt samen met kind maandelijks de openbare bibliotheek. Kinderen lezen nauwelijks digitaal. Ook hun ouders lezen overwegend papieren boeken.

*KVB Boekwerk presenteert het onderzoek dat wordt uitgevoerd door GfK in opdracht van de Groep Algemene Uitgevers, Koninklijke Boekverkopersbond, Stichting CPNB, Stichting Lezen en Koninklijke Bibliotheek.

Nationale Voorleesdagen

Op 24 januari is de 15de editie van De Nationale Voorleesdagen met vele Voorleesontbijten in het gehele land van start gegaan. Zowel bekende als onbekende Nederlanders lazen voor op een kinderdagverblijf, basisschool of openbare bibliotheek in de buurt, waaronder Jim Bakkum, Gerda Havertong, Marianne Thieme, Xander van der Wulp en H.K.H.. Prinses Laurentien. De Nationale Voorleesdagen 2018 vinden plaats van woensdag 24 januari tot en met zaterdag 3 februari.

De Nationale Voorleesdagen bestaan sinds 2004 en zijn een initiatief van Stichting Lezen, georganiseerd door de CPNB. Doel van deze campagne is het stimuleren van voorlezen aan kinderen in de leeftijd van zes maanden t/m 6 jaar die zelf nog niet kunnen lezen.