Stijging verkoop boeken

19-12-2017

Studenten Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht vroegen Heleen Tersteeg, onderzoeker bij KVB Boekwerk en Tim van den Hoed, initiatiefnemer van de Utrechtse Boekenbar over de verkoop van boeken. Zie onderstaande video.

Stijgende verkoop

Heleen Tersteeg onderzocht de trends in boekproductie en verkoop van de verschillende genres in de afgelopen jaren. Meer weten? Bekijk de Monitor.

Boekenbar

Dit najaar opende De Boekenbar in Utrecht. Een bijzonder initiatief van Tim van den Hoed. Hij vertelt hierover ook in het AD (dd 28 juni 2017):

Zeg Tim, met die bar komt het wel goed, maar die papieren boeken… Is dat niet een krimpende markt?
‘Ik heb bij bol.com de groei van het online winkelen en het digitale boek van dichtbij meegemaakt. Maar er is ook een tegenbeweging die juist weer fysieke winkels wil, en mooie, tastbare boeken om vast te pakken. In het buitenland zijn er al boekenbars, zoals in Berlijn of Antwerpen. Utrecht is de perfecte plek voor nog zo’n bar.’

Maar er zijn toch veel jongeren – waar jij je op richt – die nog maar weinig lezen en vooral veel kijken.
‘Die heb je er zeker bij zitten, maar er is ook een jonge, creatieve groep die geïnteresseerd is in de boeken die ik in de winkel wil gaan verkopen: naast romans ook kookboeken en boeken over kunst, cultuur en fotografie. Mijn assortiment is kleiner, maar de boeken die ik ga verkopen, springen er veel meer uit.’

Wat is het verschil met een gewone boekenwinkel?
‘Bij mij kunnen mensen plaatsnemen aan de bar en alvast aan hun net gekochte boek beginnen. En ze hoeven niet per se voor een boek te komen. Het moet ook een fijne plek zijn waar je kunt afspreken met vrienden, waar interessante mensen komen en waar je culturele contacten kunt opdoen. Het moet een ontmoetingsplek worden.’