Ink

21-10-2017

Innovatieproject uit scan Digitale Literatuur

https://www.inklestudios.com/ink/
software (open source)
Engels

Inkle Studios (Jon Ingold, Joseph Humfrey en collega’s) en diverse vrijwilligers
2016, Verenigd Koninkrijk

Inhoud
Software om interactieve fictie (IF) te maken. Ink werkt met platte-tekstbestanden met een specifieke formattering, wat tegelijk een voordeel en een nadeel is. Een voordeel omdat aftakkende keuzeverhalen zo gemakkelijk en snel opgezet en geschreven kunnen worden, en eenvoudig geïntegreerd in complexe (game)projecten. Een nadeel omdat het de visuele hiërarchie van bijvoorbeeld Twine ontbeert. Maar met de heldere tutorial van Inkle Studios krijgen gebruikers snel grip op deze veelzijdige scripttaal.

Makers
Ink
begon als de pragmatische kern van diverse Inkle Studios-projecten, een manier om in korte tijd veel content te produceren. Zo bestaat het verhaal van 80 Days uit een groot aantal kleine Ink-bestanden. Tegelijk bracht de studio Inklewriter uit, een toegankelijke maar beperkte editor voor interactieve fictie. Nadat bleek dat andere partijen deze editor gebruikten om hun eigen games van aftakkende tekst te voorzien, werd besloten Inklewriter stop te zetten en het veel krachtigere Ink geschikt te maken voor een grotere groep gebruikers.

Achtergrond
Interactieve fictie (IF) is bijna net zo oud als de computer, en tools als het aloude Twine stellen dit medium al jaren beschikbaar aan geïnteresseerde schrijvers. Desondanks blijft IF een niche. Er is een online subcultuur met verzamelsites en wedstrijden, maar van een doorbraak naar een groot publiek is geen sprake. Ink is minder toegankelijk dan Twine, maar zorgt wel voor een nieuwe golf van games waarin een IF-element verweven is. Zonder dat de makers hiervoor hun eigen technologie hoeven te ontwikkelen.

Resultaat
Ink bestaat uit het tekstformat zelf, de testomgeving Inky en een plug-in voor de populaire ontwikkelomgeving Unity, een game engine. Deze drie elementen zijn als opensourceprojecten beschikbaar op GitHub. Met name in kringen van gamemakers is het project goed opgepakt, hoewel er geen downloadaantallen beschikbaar zijn. Inmiddels gebruiken diverse makers het voor hun games, waaronder The Last Night (2018), Bury Me, My Love (2017) en Where the Water Tastes Like Wine (2017). De opensourcecommunity droeg onder andere een JavaScript-variant bij. Inkle Studios is van plan het project te blijven ondersteunen.

Kenmerken [uitleg]
verhaalstrategie: schrijven, aftakkend
vorm: app
financiering: self-funded

Meer
https://ifcomp.org Belangrijke IF-competitie.
http://ifdb.tads.org Belangrijke IF-verzamelsite.
http://twinery.org De bekendste IF-tool.
http://inform7.com Complexere tool dan Twine, die voortkomt uit de techniek achter klassieke tekstadventures.
https://versu.com Artificial Intelligence-gedreven variant op Inform7.
https://texturewriter.com Eenvoudige web-editor voor interactieve fictie.