Dominantie van mobiele technologie

21-09-2017

Een ontwikkeling binnen digitale literatuur

Veel vernieuwing vindt plaats op de smartphones die we dagelijks bij ons hebben. Relatief toegankelijke tools stellen makers in staat iets nieuws te ontwikkelen en distribueren. In digitale literatuurprojecten is de hardware vaak naadloos verweven met gebruikspatronen, bijvoorbeeld als ze zich afspelen op social media. Soms onderzoeken makers juist de manier waarop gebruikers het scherm aanraken, en hoe dit gebruikt kan worden om een verhaal te vertellen, in visuele vorm of met tekst.

Projecten waarin specifiek augmented reality een rol speelt, staan onder Verbinden van de digitale en fysieke wereld.

image

Bitterveld

Reis met ondergrondse door Berlijn langs herdenkingsmonumenten uit de oorlog. De plattegrond van de metro is de interface voor verschillende verhaallijnen.

Lees verder

image

The Pickle Index

Eén verhaal, verteld uit verschillende perspectieven. In een app en fysieke boeken. De app is in afleveringen gepubliceerd; twee versies van de boeken. Ca 25.000 lezers tot nu toe.

Lees verder

image

Device 6

Surrealistische thriller waarbij de tekst ook fungeert als plattegrond en puzzelaanwijzing. App, gemaakt door een gamestudio, met minder ruimte voor het literaire aspect. 400.000 downloads.

Lees verder

image

Wuwu & co

Geanimeerde kinderboekenapp aangestuurd door verschillende functies van de tablet: camera, positie, beweging, microfoon. Kinderen ‘stappen in’ het verhaal. Won de Bologna Ragazzi Digital Award.

Lees verder

image

Such Tweet Sorrow

Shakespeare’s Romeo & Juliet uitgevoerd op social media als Facebook, Twitter, YouTube. Realtime project van 5 weken door acteurs van de Royal Shakespeare Company. Bereik van meer dan 100.000 mensen.

Lees verder

image

Pry

Boek en film versmolten tot een app. De lezer wisselt tussen heden en flashbacks van een blind wordende man. Prijswinnende app, met meer dan 100.000 downloads.

Lees verder

image

Hartenjager

Briefwisseling met romanpersonage van Arnon Grunberg. Jij schrijft de brieven, de app schrijft terug. Spel met de ruimte tussen gesprekspartners in een literaire context.

Lees verder