De impuls van de Boekenweek

Door: Heleen Tersteeg en Jurriaan Rammeloo


Zaterdag 25 maart 2017 start de 82ste Boekenweek. In die 82 edities is de Boekenweek uitgegroeid tot het culturele evenement van Nederland met honderden activiteiten en optredens van auteurs in boekwinkels, bibliotheken, scholen en op het spoor. 91% van de Nederlanders (13+) kent de Boekenweek (bron: SMB 2017). Ook elke auteur, uitgever, boekverkoper en bibliotheek weet dat de Boekenweek een impuls is voor de markt: daar moet je aan meedoen.

Gemiddeld 15% hoger

De totale omzet van de Boekenweek ligt de afgelopen 5 jaar gemiddeld 15% hoger dan de gemiddelde weekomzet buiten de Boekenweek en de cadeauperiode om (bron: GfK panel). We noemen dit de overige weken. Na de cadeauperiode van Sinterklaas en kerst, is de Boekenweek de belangrijkste verkoopimpuls voor de markt. En georganiseerd door het vak zelf, door de CPNB. KVB Boekwerk is de cijfers ingedoken om te achterhalen hoe de impuls van de Boekenweek is samengesteld.

Literair-culturele titels

Een van de doelen van de CPNB met de Boekenweek is het onder de aandacht brengen en het bevorderen van de verkoop van het rijke aanbod aan culturele en literaire titels. KVB Boekwerk maakt in de Boekwerk Monitor onderscheid naar het literair-culturele segment. Voor het analyseren van de Boekenweek kijken we naar dat segment, en daarbinnen specifiek naar het literair-culturele fictie boek. Hieronder vallen oorspronkelijk Nederlandstalige én vertaalde romans in, literaire thrillers, literaire non-fictie en historische romans.

Uit de weekomzet blijkt dat de Boekenweek van de CPNB met name voor het literair-culturele segment belangrijk is, ten opzichte van de algemene markt. Het gemiddelde van de overige weken is genomen exclusief de Boekenweek en de cadeauperiode.


Bron: GfK-panel 2016

Literair-culturele fictie

Binnen het literair-culturele segment ligt de focus op fictie. Het literair-culturele fictie boek was in 2016 voor 64% verantwoordelijk voor de piek van de Boekenweek. Bekijken we de wekelijkse omzet van van literair culturele fictieboeken dan valt op dat de Boekenweek even belangrijk is als de cadeauperiode.

Bron: GfK-panel 2016

Boekenweek = literair-cultureel

Kortom, lezers, kopers en leners zien de Boekenweek als het literair-culturele feest van het jaar. Dat is geheel in lijn met de positionering van de Boekenweek en het in de spotlight zetten van literaire auteurs, uitgevers en boekverkopers. Het mooie ervan is dat ze er allemaal ook profijt van hebben.

In de Boekenweek van 2016 lag de omzet van literair-culturele fictie zelfs 57% hoger dan het wekelijks gemiddelde van dit genre. In 2015 was dat 35%, in 2014: 39% en in 2013 53%. Het aanbod dat tijdens de Boekenweek in de winkels ligt kan van invloed zijn geweest. Voor 2015 is bijvoorbeeld bekend dat Het kan niet waar zijn van Joris Luyendijk en Gouden jaren van Annegreet van Bergen heel goed verkochten tijdens de Boekenweek. In dat jaar haalt het genre non fictie informatief (nur 700-799) – waarin deze titels vallen – 53% meer omzet tijdens de Boekenweek dan in een gemiddelde week. Ook thema’s lijken van invloed. In 2014 was het thema reizen. Toeval of niet: in dat jaar scoren reisboeken 8% hoger tijdens Boekenweek dan in een gemiddelde week. In 2013 is er een soortgelijke situatie. Het thema Gouden tijden, zwarte bladzijden zoomt in op geschiedenisboeken: de verkoop van informatieve non fictie boeken zorgt in dat jaar voor een hogere gemiddelde omzet van +23%.